Ovaska lyttää hallituksen kiistellyn Turun tunnin juna -hankkeen – "Sama raha voitaisiin käyttää olemassa olevien huonokuntoisten väylien korjaamiseen"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) vaatii hallitukselta parempaa alueellista tasa-arvoa uusien väyläinvestointien käynnistämisessä.
Ovaska sanoo tiedotteessaan, ettei Suomella ole varaa käynnistää Turun tunnin junan kaltaisia miljardiluokan investointihankkeita, joissa hyötysuhde kustannuksiin nähden on vaatimaton tai jopa kielteinen.
Hän huomauttaa, että Suomen velkaongelma on vaikeutumassa ja hallitus joutuu ottamaan velkaa myös päättämiinsä väyläinvestointeihin.
– Sama raha voitaisiin käyttää paljon järkevämmin esimerkiksi suomalaisen jo olemassa olevien huonokuntoisten väylien korjaamiseen, Ovaska napauttaa.
Ovaska pitää hallitusohjelmaan kirjattuja ja budjettiriihessä päätettyjä uusia väylähankkeita ristiriitaisina.
Liikenneinvestointien painopiste ei hänen mielestään tue hallitusohjelman lupausta kehittää koko Suomea. Ovaskan mukaan hallituksen hankelista ja rahoituksen painopistealueet poikkeavat myös voimassa olevasta 12-vuotisesta valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta.
– Mielestäni hallitus on toiminut oman ohjelmansa ja voimassa olevan liikennejärjestelmäsuunnitelman henkeä vastaan.
Ovaska pitää erittäin ongelmallisena hallituksen ratkaisua käynnistää suuria hankkeita valtion tuottavaa omaisuutta myymällä.
Se on hänen mukaansa omiaan hämärtämään kokonaiskuvaa siitä, kuinka paljon hallitus on tosiasiassa osoittamassa liikenteeseen rahoitusta.
Ovaska sanoo, että hallitus on yhdellä kädellä leikkaamassa pysyvästi liikennehankkeiden rahoitusta, mutta samaan aikaan se toisella kädellä antaa kertaluonteista investointirahaa myymällä valtion omaisuutta.
– Hallitus kuitenkin markkinoi julkisuudessa lähinnä vain valtion omaisuuden myyntituloilla rahoitettavaa investointipakettia luomalla mielikuvia, että rahaa ollaan osoittamassa liikenteelle lisää enemmän kuin mitä oikeasti ollaan. Epäselväksi jää, kuinka paljon rahoitusta on jäämässä tulevien hallitusten murheeksi.
Keskustaedustaja vaatii hallitusta perustelemaan tarkemmin esimerkiksi huonokuntoisten väylien korjausvelan hoitamista.
– Kun hallituksen tekemän lisäyksen jälkeen määrärahataso olisi ensi vuonna suurin piirtein samaa luokkaa kuin kuluvana vuonna, niin voidaanko väittää, että korjausvelka pienenee? Näillä summilla ja nykyisillä hinnoilla tiestöä pystytään tosiasiassa päällystämään vähemmän kuin aiemmin, Ovaska sanoo.