Kurvinen: Hallitus teki historiallisen törkytempun maanomistajille
Keskustan eduskuntaryhmä on tyrmistynyt siitä, että Orpon hallitus vei ennallistamissuunnitelmassa päätösvallan eduskunnalta valtioneuvostolle ja torjui samalla keskustan esittämät maanomistajien oikeuksia turvanneet muutokset.
– Kyse on historiallisesta törkytempusta, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen katsoo tiedotteessa.
Eduskunta päätti tiistaina kevätkauden viimeisessä täysistunnossaan luonnonsuojelulain muutoksesta. Sen seurauksena ennallistamissuunnitelman valmistelee ympäristöministeriö ja päätöksen tekee valtioneuvosto. Suunnitelman kustannukset voivat uusimpien arvioiden mukaan nousta jopa 30 miljardiin euroon.
– Tavoite on oikea: hidastaa luontokatoa. Huolestuttavaa kuitenkin on, että hallitus ei suostunut asettamaan reunaehtoja suunnitelmalle. Näin toimittiin Ruotsissa ja näin olisi pitänyt toimia myös Suomessa, Kurvinen toteaa.
– Nyt on sitten syntymässä vakava uhka valtaisalle hintalapulle ja maanomistajien oikeuksien polkemiselle. Tällaiset asiat kuuluu käsitellä eduskunnassa, eikä valtioneuvoston kabineteissa.
Kurvisen mukaan hallitus estää avoimen parlamentaarisen keskustelun asiasta.
– Se koittaa vähätellä muutosta hallinnolliseksi ja peitellä sitä ajoittamalla päätöksen juhannuksen jälkimaininkeihin. Tämä on kohtuutonta. Eduskunnalle ja suomalaisille on annettava mahdollisuus arvioida suunnitelman vaikutukset kustannuksiin, maanomistajiin ja Suomen tulevaisuuteen, keskustaryhmyri vaatii.
Keskusta vaatii, että hallitus tuo ennallistamissuunnitelman eduskunnan keskusteltavaksi ennen sen lähettämistä Euroopan komissiolle. Kaikki keskustan kansanedustajat ovat jättäneet asiasta yhteisen kirjallisen kysymyksen.