Ministeri Berner: Tavoitteena hiiletön liikenne
Ilmastonmuutos muuttaa tapaamme liikkua. Yhtä yksinkertaista ratkaisua ei ole, tarvitaan monia keinoja ja mikään teko ei ole liian pieni, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n tuoreen erikoisraportin viesti on Bernerin mukaan selvä. Ilmasto lämpenee hälyttävällä vauhdilla.
– Jotta lämpötila ei nousisi enemmän kuin 1,5 astetta esiteollisesta ajasta, tarvitaan nopeita ja radikaaleja muutoksia sekä kulutuksessa että tuotannossa. Tämä koskee myös liikennettä. Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä, Berner avaa liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.
Berner korostaa ministeriön ottaneen ilmastonmuutoskysymyksen vahvasti agendalleen kuluvan hallituskauden aikana.
Liikenneministeri luettelee tiedotteessa lukuisia toimia ja hankkeita, joilla liikenne- ja viestintäministeriö pyrkii vastaamaan ilmastonmuutoksen haasteisiin.
Berner mainitsee esimerkiksi sähköauton hankintatuen ja liikennepalvelulain keinoiksi ohjata liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan. Liikennepalvelulain tarkoitus on ministerin mukaan mahdollistaa liikenteen uusia palveluita niin, ettei jokaisen tarvitse omistaa omaa autoa.
Selvityksiäkin ministeriössä on menossa lukuisia. Bernerin mukaan ministeriö selvittää mahdollisuuksia raideliikenteen kehittämiseen, jotta liikennettä saadaan siirrettyä enemmän raiteille. Ministeriö on selvittänyt edellytyksiä nopeammille raideyhteyksille vilkkaimmilla väleillä ja henkilöliikenteen avaamista kilpailulle.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalla tähdätään siihen, että matkamäärät kävellen ja pyöräillen lisääntyisivät 30 prosentilla.
Liikenteen ilmastopoliittinen työryhmä Ilmo45 selvittää keinoja liikenteen saamiseksi hiilettömäksi vuoteen 2045 mennessä.
Tammikuussa 2019 ministeriössä aloittaa yksikkö, joka vastaa siitä, että liikenne- ja viestintäjärjestelmät ovat vähäpäästöisiä, ympäristöä vähän kuormittavia ja energiatehokkaita.
IPCC:n raportti toi lisää tukea Suomen kunnianhimolle liikennekysymyksissä Euroopan unionissa, Berner näkee.
– Tiistaina EU:n ympäristöneuvostossa tehdään merkittävä päätös henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöistä eli siitä, millaisia autoja autonvalmistajat saavat valmistaa. Suomen tavoitteena on mahdollisimman tiukat raja-arvot, jotta voimme vastata Pariisin ilmastosopimuksen vaatimukseen.
IPCC:n raportti vaatii nopeita ja vaikuttavia ilmastotoimia. Bernerin mukaan toivottomuuteen ei ole syytä vaipua, vaikka viesti onkin vakava.
– Toivo syntyy ennakkoluulottomista toimista. Euroopan unionissa haasteena on asettaa ilmastonmuutoksen vaatimukset kansallisten tavoitteiden edelle.