Keskustan Ovaska: Inkluusiota pohdittava oppilaiden yhdenvertaisuuden ja opettajien jaksamisen näkökulmasta
Kansanedustaja ja luokanopettaja Jouni Ovaska (kesk.) näkee, että inkluusiota eli ajatusta kaikille yhteisestä koulusta on tarkasteltava yhdessä opettajien, rehtorien sekä vanhempien ja alan tutkijoiden kanssa.
– Tällä hetkellä useat opettajat kokevat, että suurin osa heidän ajastaan menee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa, jolloin muut oppilaat jäävät oman onnensa nojaan, Ovaska toteaa mielipidekirjoituksessaan Suomenmaassa.
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ilmoitti lauantaina puolueen kuntavaalistartissa, että inkluusiota on arvioitava kriittisesti.
Inkluusion ajatukseen pohjautuen esimerkiksi oppilaat, joilla on erityisen tuen päätös, käyvät koulua yleisopetuksen luokassa.
Ovaskan mukaan on tärkeää, että kaikille yhteisessä koulussa erilaiset oppilaat kohtaavat toisiaan, oppivat ymmärtämään toisiaan ja hyväksymään erilaisuutta.
– Opettajia kuunnellessa tulee kuitenkin selväksi, että perusopetuksen pienryhmäpaikkoja tarvitaan enemmän ja kuntien sisällä pienryhmiä on oltava alueellisesti tarpeeksi kattavasti.
Ovaskan mukaan inkluusion toimivuutta ja siihen kohdennettujen resurssien riittävyyttä on tarkasteltava oppilaiden yhdenvertaisuuden ja opettajien jaksamisen näkökulmasta.
– Kun pienryhmien määrä nykyisen erityisopetuslain myötä väheni, puhuttiin tuolloin lisääntyvästä erityisopetuksen resurssista yleisopetuksessa. Valitettavasti siitä ei vaikuta olevan todisteita, kun koulun arkea seuraa läheltä.
Ovaskan mielestä erityisopettajia on saatava luokanopettajien työpareiksi silloin, kun luokassa opiskelee erityisen tai tehostetun tuen oppilaita. Hän nostaa esille myös koulunkäynninohjaajien merkityksen.
– Pätevän ja ammattitaitoisen ohjaajan työ luokassa on arvokasta yksittäisen lapsen, opettajan jaksamisen ja koko inkluusion ajatuksen näkökulmasta.