"Ihan kuin Neuvostoliitossa" – MTK-pomon mukaan jauhelihapula johtuu kauppojen toiminnasta
Suomessa on viime päivinä ihmetelty paikoin tyhjyyttään ammottavia jauhelihahyllyjä.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila pitää ilmiötä kuitenkin johdonmukaisena.
– Se on seurausta kaupan valitsemasta strategiasta, jossa hinta on ainoa mikä ratkaisee. Kun tarpeeksi pitkään myydään hinnalla, joka ei vastaa tuotantokustannuksia, niin sitten alkaa tavara loppumaan, hän sanoo.
– Tämähän on ihan kuin Neuvostoliitossa aikanaan. Ruoan piti olla halpaa, mutta seurauksena oli se, että aina jonotettiin ja hyllyt olivat tyhjiä.
Pulaa on naudan jauhelihasta, ja koko Euroopassa kysyntä ylittää tarjonnan. Marttilan mukaan nyt nähty jauhelihapula voikin olla vasta alkusoittoa Suomessa.
Marttila kertoo, että tilat eivät investoi riittävästi ja monet lopettavat kokonaan, sillä kannattavuusnäkymät ovat heikkoja.
– Ennusteet lähivuosiksi ovat sellaiset, että tuotanto tulee edelleenkin reipasta vauhtia alaspäin.
MTK:n puheenjohtaja tietää, miten naudan jauhelihasta ei tule kaupoissa pulaa. Sen hintaa pitäisi hänestä nostaa tuntuvasti.
– Suomalaisen naudanlihan tulisi tällä omavaraisuusasteella ja näillä tuotantomäärillä olla vähän kuin ylellisyyshyödyke. Ei se kuulu halpamyyntiin.
Marttilan mielestä on harmillista, että kaupat kilpailevat jauhelihalla, joka on yleensä mukana hintavertailuissa.
– Kauppa vedättää jauhelihan hintaa alaspäin, ja nyt pää on vetävän kädessä.
– Odotan sitä päivää, kun joku kauppa alkaa mainostaa sillä, että meillä on tavaraa hyllyssä ja maksamme tuottajalle reilun hinnan. Että kannattaa tulla meille, kun meillä on ostettavaa, Marttila sanoo.

Nautojen tuotantomäärien kasvattaminen on joka tapauksessa vuosien juttu, Marttila toteaa.
– Tarvittaisiin uusia investointeja ja uusia eläimiä kasvamaan. Ei tähän tämän tai ensi vuoden aikana mitään ratkaisua ole.
– Se vastuullinen tulevaisuusteko, mihin kaikkien toivoisi sitoutuvan on se, että naudanlihalle laitetaan reilu hinta, ja kuluttajat ostavat sillä mitä ostavat.
Marttilan mukaan Suomessa on nyt Euroopan halvinta naudanlihaa.
– Kaikkialla muualla Euroopassa maksetaan merkittävästi korkeampaa hintaa naudanlihasta, koska siitä on pulaa markkinoilla.
Kauppa vedättää jauhelihan hintaa alaspäin, ja nyt pää on vetävän kädessä.
Juha Marttila
Kauppaa on kritisoitu jo pitkään siitä, että pitkän päälle tavaraa ei voi myydä alle tuotantokustannusten, MTK-pomo muistuttaa.
– Jonkun aikaa talonpoika sinnittelee, mutta jossain tulee raja vastaan. Nyt se on tullut vastaan aika monella.
Marttilan mukaan tilanne on ”suorastaan irvokas”, sillä tuottajia on peloteltu halvalla tuonnilla ulkomailta, ellei naudanlihasta saatava hinta kelpaa.
– Nyt sitä halpaa lihaa ei ole missään, se on joka paikassa kalliimpaa.
Marttilan mukaan jopa Puolasta on jo kyselty, voisiko suomalaisia nautoja myydä Puolaan teurastettavaksi.
Naudan jauhelihan kysyntä on kasvanut myös siksi, että se on vähärasvaisempaa kuin sekoitejauheliha, Helsingin Sanomat kertoo.
Punaisen lihan kysynnän kasvu on kuitenkin ristiriidassa tuoreiden ravitsemussuositusten kanssa.
– Keskustelu siitä, että kulutus tulee alas kuin lehmän häntä, ei pidä paikkaansa, toteaa Marttila.
Jauheliha dominoi naudanlihamarkkinaa, ja Marttilan mukaan tätä suomalaista erikoisuutta pitäisi jo toppuutella.
– Se on myös kansanvalistusasia. K-kaupan Väiskiä on tosi ikävä, tai vastaavaa kansanvalistajaa, joka opettaisi suomalaiset käyttämään lihaa muutenkin kuin jauhelihana, hän sanoo.
K-kaupan mainoksissa Väiski eli Väinö Purje opetti suomalaisia valmistamaan erilaisia liharuokia 1970- ja 1980-luvuilla.
Nykypäivän ihmisiltä lihanlaittotaidot ovat Marttilan mukaan päässeet unohtumaan, kun ruoka halutaan vain valmiiksi nopeasti.
Marttila kehottaa pistämään viikonloppuna lihat ja juurekset uuniin, ja ruoka kypsyy itsekseen.
– Ruoka voi valmistua vaivattomasti hitaamminkin, hän vinkkaa.