Keppivaihteiden aika on ohi – ajokokeeseen pitäisi päästä myös automaattivaihteisella autolla ilman erityisehtoja

Pääkirjoitus

Jos ajokokelas suorittaa ajokokeen automaattivaihteisella autolla, tulee hänen ajokorttiinsa erityisehto, joka kieltää häntä ajamasta käsivaihteisella autolla.

Uusista autoista yli kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia. Manuaalivaihteiston osuus on viime vuosina suorastaan romahtanut

Näyttää siltä, että keppivaihteiden aika alkaa olla ohi. Se ei ole ihme, sillä uudet automaattivaihteiset autot ovat käsivaihteisia taloudellisempia.

Sähköautojen ja hybridien markkinaosuus kasvaa koko ajan ja ne ovat aina automaatteja.

Lisäksi perinteisempienkin polttomoottoriautojen automaattivaihteistojen tekniikka on kehittynyt.

Suuri osa nyt kortin suorittavista ei ajokokeen jälkeen enää aja manuaalivaihteisella autolla.

Kuitenkin vain harva ajaa ajokokeensa automaatilla, sillä kukaan ei halua ajokorttiinsa ylimääräisiä merkintöjä.

Siksi autokoulut eivät voi vaihtaa kalustoaan ympäristöystävällisiin hybridi- tai sähköautoihin, vaan niiden on käytettävä vanhaa teknologiaa.

Uusista autoista yli kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia.

Samasta syystä moni lapsiperhe ei voi hankkia niin taloudellista menopeliä kuin haluaisi, jos tarkoituksena on itse opettaa omat lapset ajamaan autoa.

Tämä on sääli, sillä nyt kortin suorittaville olisi enemmän hyötyä siitä, että he saisivat kokemusta ja taloudellisuusvinkkejä hybridi- ja sähköautolla ajamisesta kuin keppivaihteiden vekslaamisesta.

Liikenneopetus ry. esitti pari viikkoa sitten, että ajokokeen vaihteenvaihtotavan sääntelystä luovuttaisiin.

Ajatus on hyvä: turha erityisehto on aikansa elänyt, ja joutaa vaipua historian hämäriin.

Uudistus ei olisi keneltäkään pois: se ei millään tavalla vaikuttaisi niiden elämään, jotka haluaisivat hoitaa ajo-opetuksensa ja inssiajonsa keppivaihteilla.

Sen sijaan se antaisi samat mahdollisuudet myös sähkö- ja hybridiautoilijoille.

Liikenneturvallisuuden kannalta isoja ongelmia tuskin koituisi, sillä suomalaisten omaan maalaisjärkeen voi yleensä luottaa.

Kukaan manuaalivaihteisiin harjaantumaton tuskin lähtee harjoittelemaan keskelle iltapäiväruuhkaa, vaan opettelee vaihteenvaihdon tarvittaessa vaikkapa tyhjällä pysäköintialueella.