Miksi viesti ei mene perille?
Huomasin, että Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä ”sykkivään ja ammattitaitoiseen työyhteisöön”. Hakuilmoitus on ammattitaidolla laadittu. Kukapa ei haluaisi sykkivään menoon mukaan.
Viestintäpäällikön tehtävä on vaativa. Puolueilla on tapana syyttää viestintää, kun menee huonosti. Kannatuksen laskun syy on yksinkertainen ja selvä. Viesti ei mene perille.
Jotta viesti voisi mennä perille, pitäisi ensin tietää, mikä se viesti on. Siinä on puolueilla, myös keskustalla, skarppaamisen varaa.
Tänä päivänä puolueilla on lukuisia ”viestintäpäälliköitä”. Ministereillä ja kansanedustajilla on avustajia, joiden yksi tehtävä on kertoa esimiehen tai esinaisen hyvistä teoista ja neuvotteluvoitoista.
Viestintää on helppo syyttää, kun ollaan ymmällään siitä, miksi kannatus ei nouse. Tässäkään suhteessa Suomi ei ole yksin.
Viestinviejän tehtävä nähdään tärkeänä myös naapurimaassamme Ruotsissa. Siellä vihreät on menettänyt roimasti kannatustaan. Ja sielläkin valitetaan, että puolueen oikea viesti ei ole mennyt perille.
Ilmastoaktivisti Greta Thunbergin ikäluokka äänestää ensi kertaa syyskuussa pidettävissä vaaleissa. Hänen ikäluokalleen ympäristöongelmat ovat tärkein asia. Mutta Ruotsissa alle kolmekymppiset eivät aio äänestää ympäristöpuoluetta.
Ruotsin suurin sanomalehti Dagens Nyheter julkaisi tutkimuksen, miten 18-30-vuotiaat äänestäisivät, jos vaalit pidettäisiin nyt. Sen mukaan vihreät putoaisivat parlamentista 3,9 prosentin kannatuksellaan. Nuorten miesten keskuudessa vihreiden kannatus on vielä alhaisempi.
Alle kolmekymppisille ympäristöasiat ovat tärkeitä, mutta ympäristöpuolue ei innosta heitä. Muutos on dramaattinen. Vielä vuonna 2016 noin 16 prosenttia nuorista halusi äänestää vihreitä.
Lehden kommentaattorin mukaan syitä on monia. Yksi tärkeimmistä on se, että ympäristöpuolue on keskittynyt ympäristöriitoihin sosiaalidemokraattien kanssa.
Ruotsalaisten mittauksista emme voi tehdä suoria johtopäätöksiä Suomeen, mutta sen tutkimukset kertovat, että yhden totuuden aika on ohi. Se taas kertoo nuorten ajatusmaailman liikkeistä.
Ilmasto- ja ympäristöasiat ovat tärkeitä kaikille ikäluokille. Ne ovat tällä hetkellä politiikan ydintä ja pysyvät sellaisina. Ilmasto- ja ympäristöasioissa on tullut niin paljon uutta tietoa, että pää on pyörällä, ellei seuraa asioita kokopäiväisesti.
Keskusta puhuu järkivihreästä politiikasta. Harva tietää, mitä sillä tarkoitetaan. Keskustan ilmasto- ja ympäristöpolitiikan ydinviestit ja suuntaviivat on kirjattava julki entistä terävämmin.
Keskustan nettisivuilla on hienosti sanottu, ”että keskusta on Suomen innostavin kohtaamis- ja vaikuttamispaikka. Puhumme asiat halki ja kuuntelemme toisiamme.”
On aika kääriä hihat ja ryhtyä töihin. Keskusta voisi järjestää Vihreä viikko -tapahtumia eri puolilla Suomea. Aina on parannettavaa viestinnässäkin, mutta se on liian helppo selitys kannatuksen ongelmiin.