Hallitus laskee sähköautojen autoveron nollaan – perussuomalaisista syytettiin pienituloisten nilkoille potkimisesta

Sähköautot

Sähköautojen hankinnan tukeminen verohelpotuksin aiheutti pientä ristivetoa eduskunnan tiistain istunnossa.

Hallituksen esitystä nollapäästöisten autoveron pudottamisesta nollaan kiiteltiin monista puolueista, mutta perussuomalaisissa taustalta haisteltiin hyvätuloista elitismiä.

Perussuomalaisten Rami Lehdon mielestä kyse on jälleen ”pienituloisten nilkoille potkimisesta”.

– Eihän se pienituloinen duunari, joka autolla käy töissä, hyödy nyt tästä mitään. Mutta tässä on taas sitten varakkaammalle hyvä kikka saada pikkasen halvemmalla täyssähköauto tai vetyauto, ja sitten hän myy sen bensaroistonsa sille pienituloiselle joka joutuu ostamaan käytetyn auton, Lehto maalaili.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) perusteli esitystä tarpeella uudistaa autokantaa ilmastoystävällisemmäksi.

Saarikon mukaan sähköautojen hinnan kohtuullistuminen, autokannan uudistuminen ja markkinan muuttuminen tuovat myös keski- ja pienituloisten ulottuville enemmän käytettyjä sähköautoja.

– Veromuutoksen seurauksena hankintahetken kannustimet valita sähköauto paranisivat, koska päästöohjaus autoveron kautta vaikuttaa enemmän kuluttajien kannustimiin kuin päästöohjaus ajoneuvoveron avulla , ministeri perusteli.

Saarikon eduskunnalle esittelemällä budjettilailla pudotetaan autovero 2,7 prosentista nollaan päästöttömiltä eli sähköllä tai vedyllä kulkevilta henkilö- ja pakettiautoilta. Samalla näistä autoista kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa korotettaisiin 65 eurolla vuodessa.

Perussuomalaisten Lehto muistutti, että vety- tai sähköauton hankinta ei ole aina mahdollista, vaikka siihen olisi varaakin.

– Ensinnäkään vetyauto on aika vaikea tankata tällä hetkellä Suomessa. Ei taida olla yhtään pistettä. Baltian maista ja sitten Tukholmasta löytyvät vissiin lähimmät tankkauspisteet.

Lehto huomautti, että lukemattomat suomalaiset asuvat vanhoissa kerrostaloissa, joihin latauspistettä ei saa mitenkään ilman isoja remontteja.

– Ja se ei tule toteutumaan vielä pitkään, pitkään aikaan, että se taloyhtiö suostuisi siihen, ellei valtiovalta sitten taas pakota niitä lisäkustannuksia sinne.

Sosiaalidemokraattien Hussein al-Taee kaipasi enemmän panostusta bensa- ja dieselautoja kaasukäyttöisiksi muuttamisen konversiotukeen.

– Meidän täytyisi pystyä ajamaan meidän bensa- ja dieselautoillamme mahdollisimman kustannustehokkaasti ja luontoa säästävästi. Ja tässä tämä konversio on tajuttoman tärkeä. Sekin on verohelpotus, ja se on itse asiassa verohelpotus, mikä menee suoraan köyhille, jotka ajavat autoja tässä suuressa maassa, demariedustaja näki.

Kokoomuksen Matias Marttinen piti esitystä kaikin puolin oikeansuuntaisena. Kokoomusedustaja näki kuitenkin, että Suomen markkinoille saatetaan tuoda sähköistymisen edetessä muualla Euroopassa yhä enemmän isomoottorisia polttomoottoriautoja, ellei verotukseen tehdä isompaa remonttia.

Marttisen mukaan kokoomus lähtee siitä, että pieni- ja keskipäästöisten polttomoottoriautojen autoveroa pitäisi laskea, jotta markkinoille saadaan enemmän kiertoa ja vähän käytettyjä polttomoottoriautoa ja autoilun kokonaispäästöjä alas.

Vihreiden Mirka Soinikoski näki, että hallituksen esitys on hyvää jatkumoa nollapäästöisten autojen hankintatuelle.

–Meidän pitää tavoitella Norjan tilannetta, jossa lähes puolet uusista myytävistä autoista on nollapäästöisiä.

Soinikosken mukaan kaikista henkilöliikenneautoista nollapäästöisten osuus Norjassa on jo 12 prosenttia.

– Norjan tilanne myös osoittaa, etteivät pohjoinen sijainti tai pitkät välimatkat ole esteenä nollapäästöautojen yleistymiselle liikenteessä.

Soinikosken mukaan Suomen on päästävä samaan kuin Norja ja jopa ylitettävä se, jos Suomi haluaa puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

MInisteri Saarikko sanoi omana arvionaan, että autoilussa ja liikenteessä edessä oleva markkinamuutos tulee olemaan vielä nopeampi kuin mitä juuri nyt osaamme ennustaa.

– Näin on käynyt erittäin monelle ilmastonmuutoksen torjunnan toimenpiteelle, että hallitukset — me ja muut monessa muussa maassa — ovat sittenkin perässä sitä väistämätöntä ja hyvää markkinatalouden kehitystä, joka vaikkapa autoteollisuudessa näkyy, valtiovarainministeri totesi.