EU-komissaarin avustaja HS:lle: Suomi voisi kenties jättää raideleveyden ennalleen – "Maiden on tehtävä taloudellisten hyötyjen analyysi"
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi tiistaina EU-komission vaatimuksesta, jonka mukaan raideverkon leveys pitäisi yhtenäistää tulevissa raidehankkeissa eurooppalaiseen raideleveyteen, joka on 1 435 millimetriä. Suomessa rataverkon raideleveys on Venäjän vallan ajoista lähtien ollut leveämpi eli 1 524 millimetriä.
Harakka totesi, että vaatimus on kohtuuton, ja Suomen tulisi saada siitä poikkeus.
EU:n liikennekomissaarin avustaja Pablo Fabregas Martinez kertoo nyt Helsingin Sanomille (HS), että jäsenmailla on mahdollisuus jättäytyä raideleveyksien yhtenäistämisestä pois, jos niillä on siihen tarpeeksi painava syy.
– Maiden on tehtävä taloudellisten hyötyjen analyysi, jossa selvitetään, onko muuttaminen järkevää vaiko ei, hän selventää.
– Suomi on muihin EU-maihin verrattuna hieman erilainen, sillä [sen rataverkko] on lähes eristyksissä pohjoisessa olevaa linjaa lukuun ottamatta, Martinez sanoo.