EU-komissio vaatii Suomea vaihtamaan raideleveyttä – Harakka torjuu

Suomi aikoo painaa päälle ja vaatia poikkeusta
Politiikka

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) torjuu EU-komission vaatimuksen, että tulevat raidehankkeet TEN-T -liikenneverkon piirissä pitäisi rakentaa standardoidulla eurooppalaisella raideleveydellä, joka on 1 435 millimetriä. Suomessa rataverkon raideleveys on Venäjän vallan ajoista lähtien ollut leveämpi eli 1 524 millimetriä.

Vaatimus sisältyy komission viime viikolla antamaan muutosesitykseen. Siinä esitetään myös, että olemassa olevalle raideverkolle pitäisi tehdä suunnitelma siitä, miten se siirretään eurooppalaiseen standardileveyteen.

Harakan mukaan vaatimus on Suomen kannalta kohtuuton. Hän katsoo, että Suomen tulisi saada poikkeus yleiseurooppalaista raideleveyttä koskevasta vaatimuksesta. Asiaa on tähän asti käsitelty neuvoston työryhmissä sekä EU-parlamentissa. Keskustelua jatketaan neuvostossa syksyllä, ja Harakan mukaan Suomi aikoo valvoa etujaan.

– Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen, ja uskon, että näkemyksiämme kuunnellaan jatkovalmistelun aikana. On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida ja raideleveytemme on säilyttävä. Raideleveyden muuttaminen ei olisi taloudellisesti mutta ei myöskään toiminnallisesti kannattavaa. Näin merkittävissä asioissa ei pidä tehdä hätäisiä päätöksiä, vaan vaikutukset tulee arvioida laajasti, Harakka sanoo tiedotteessa.

Suomen liikennöidyn rataverkon pituus oli vuoden 2018 lopussa 5 926 kilometriä.

Toteutuessaan komission vaatimus merkitsisi, että hankeyhtiöiden parhaillaan suunnittelemat uudet rataosuudet, kuten Suomi-rata ja Itärata pitäisi rakentaa kapeammalla raideleveydellä. Turun tunnin juna -hankkeen osalta vaatimus koskisi todennäköisesti vain uutta Espoo–Salo-oikorataa.

Komission esittämää muutosta TEN-T-verkkoja koskevaan asetukseen perustellaan muuttuneella maailmanpoliittisella tilanteella. Komissio katsoo, että nykytilanteessa ei ole enää syytä tai tarvetta tehdä yhteistyötä Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa.

Esitys muuttaisi myös Suomen liikenneverkon kohtelua siltä osin, kun ne ulottuvat Venäjän rajalle. Komissio esittää ratojen ydinverkkoa päättyväksi Kouvolaan Vainikkalan sijaan, maanteiden ydinverkkoa päättyväksi Haminaan Vaalimaan sijaan ja Skandinavian-Välimeren eurooppalaista liikennekäytävää päättyväksi Kouvola-Kotka-Hamina-akselille nykyisen Venäjän rajan sijaan.

Suomi ei Harakan mukaan hyväksy tätäkään muutosta.

– Nämä liikenneyhteydet jäävät edelleen TEN-T-verkolle, ja niihin on mahdollista saada EU-rahoitusta. Muutoksella ei kuitenkaan tule heikentää Itä-Suomen asemaa, joten tätäkään muutosehdotusta emme hyväksy, Harakka sanoo.