Suomalaisilla virhekäsityksiä taajamanopeuksista – "Kun törmäysnopeus kaksinkertaistuu, niin törmäysenergia nelinkertaistuu"
Suomalaiset käyttävät turvavyötä pääosin kuten kuuluukin, mutta käsitykset vyön hyödyistä taajama- ja muissa alhaisissa nopeuksissa ovat yllättävän usein virheellisiä.
Verrata voi vaikkapa juoksunopeuteen. Jos juoksunopeudessa, joka on monesti noin 10–15 kilometriä tunnissa, kaatuu, siinä totta kai sattuu. Huonossa asennossa pahastikin. Pikajuoksija etenee parhaimmillaan noin 40 kilometriä tunnissa, missä vauhdissa törmäys tai kaatuminen voi tehdä jo todella kipeää ja olla vaarallinenkin.
Liikenneturvan kyselyssä turvavöiden käyttämisestä 96 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että autoilu ilman turvavöitä sadan kilometrin tuntivauhdissa tuntuisi erittäin vaaralliselta. Jos nopeutta on taajamanopeus 50 kilometriä tunnissa, vaaran tunnetta sanoisi kokevansa 88 prosenttia.
– Maantienopeuksissa turvavyön käyttö ei välttämättä yksin pelasta, vaan siinä punnitaan auton koko turvavarustusta. Erityisesti taajamanopeuksissa turvavyön käyttö vähentää merkittävästi riskiä menehtyä tai loukkaantua onnettomuuden sattuessa, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä tiedotteessa.
Kivilän mukaan turvavyön käyttö on tärkeää kanssamatkustajienkin kannalta.
– Ilman turvavyötä takapenkillä matkustava voi aiheuttaa viisinkertaisen kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle.
Liikenneturvan mukaan välillä kuulee sanottavan, että turvavyö on turha, koska törmäystilanteessa voi tukea itseään kädellä esimerkiksi kojelautaan.
– Jos nopeutta on enintään 7 kilometriä tunnissa, niin törmäyksessä aikuinen saattaa kyetä käsillään estämään iskeytymisen auton rakenteisiin. Siksi tärkeintä on laittaa turvavyö aina kiinni huolimatta ajettavasta nopeudesta tai matkan pituudesta, tiedotteessa kerrotaan.
Kun törmäysnopeus kaksinkertaistuu, niin törmäysenergia nelinkertaistuu. Viidenkymmenen kilometrin tuntivauhdissa törmäyspaino on oma paino kertaa 40 ja satasen nopeudella vielä neljä kertaa suurempi, Liikenneturva havainnollistaa.
– Äkkipysähdyksessä 70 kg painavan ihmisen törmäyspaino on siis viidenkympin nopeudessa 2800 kg ja satasen nopeudessa jo 11 200 kg, Kivilä laskee.