Rautatiealojen ammattiliitoissa junaliikenteen kilpailutusta pidetään järjettömänä: "Tämä on Sammon ryöstö"
Matkustajat ja työntekijät häviävät. VR:n kaluston siirto omaan yhtiöönsä on ”sammon ryöstö”. VR tuhotaan ja tila raivataan ulkomaalaisille veroparatiisiyhtiöille.
Näin kovin sanakääntein rautatiealan ammattiliitot kommentoivat valtion suunnitelmaa avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle.
– Nyt tehty päätös on yhtä järjetön kuin että Finnairin pitäisi antaa kalustoaan ulkomaalaisen lentoyhtiön käyttöön ja kilpailla sitten sitä vastaan. Kilpailutekijäksi jäävät henkilöstökulut ja verosuunnittelu, Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo tiedotteessa .
JHL:n Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala kuvaa VR:n kaluston siirtoa omaan yhtiöönsä ”sammon ryöstöksi”. Hän ihmettelee, miten alalle houkutellaan kilpailevia toimijoita, jos kaikki kalusto on peräisin samasta yhtiöstä eivätkä yritykset voi kilpailla keskenään.
– Olen todella hämmästynyt maan hallituksen linjasta: kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön, Mauriala kummastelee.
Palomäki varoittaa, että jatkossa vetureita ei välttämättä riitä kaikkiin juniin.
– Rautateiden työpaikat tulevat vähenemään ja keskittymään harvempiin kaupunkeihin ja rautatieliikenne niille väleille, joissa se on taloudellisesti tuottoisinta, Palomäki sanoo.
Tulevien muutosten vuoksi kolme rautatiealan ammattiliittoa perustaa yhteisen Raidealan allianssin, jolla varmistetaan työehtosopimuksista kiinni pitäminen.
Mauriala painottaa, että alalla on kattavat yleissitovat työehtosopimukset, joita kaikkien on noudatettava.