Suomi jälkijunassa henkilöliikenteen avaamisessa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa rautateiden henkilöliikennettä ei ole avattu kilpailulle.
– Suomen lisäksi vain Irlannissa ja Luxemburgissa on rautateiden henkilöliikenteessä vain yksi toimija, mutta muissa maissa on useampi, Berner kertoi tiedotustilaisuudessaan keskiviikkona.
Esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa rautateiden henkilöliikenteessä toimii parisenkymmentä yritystä.
Berner muistuttaa, että EU-lainsäädäntö – tarkemmin sanottuna EU:n viime vuonna hyväksytty neljäs rautatiepaketti – velvoittaa jäsenmaat avaamaan rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle joulukuuhun 2023 mennessä, jos siirtymäaikaa ei haeta.
Bernerin mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä on tarkasti perehdytty muiden maiden kokemuksiin henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Erityisesti ministeriössä on seurattu kokemuksia Norjassa, jossa on parhaillaan käynnissä henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle.
Bernerin mukaan monissa maissa kilpailun avaamisesta on saatu myönteisiä kokemuksia.
– Ruotsissa julkisen tuen määrä on laskenut 10–30 prosenttia, lippujen hinnat ovat laskeneet ja matkustajamäärät ovat lähes tuplaantuneet, Berner sanoi. Ruotsissa henkilöliikenne avattiin kilpailulle vuonna 2010.
Britanniassa henkilöliikenteen avaaminen on Bernerin mukaan edennyt monivaiheisesti, mutta matkustajamäärät ovat tuplaantuneet 1990-luvulla tapahtuneen kilpailun avautumisen jälkeen.