Anne Berner: Kansainväliset toimijat ovat jo osoittaneet kiinnostusta Suomen rautatiemarkkinoita kohtaan
Suomen rautateiden henkilöliikenne poikkeaa kymmenen vuoden päästä kovasti nykyisestä, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi keskiviikkona, että rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, josta se etenee vaiheittain kattamaan koko maan.
Henkilöliikenteen avaamisen edesauttamiseksi VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.
Oppositiosta tuli keskiviikkona tuoreeltaan tyrmäys VR:n pilkkomissuunnitelmille. VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavion (ps.) mukaan uuden kalustoyhtiön syntyessä yritykset käärivät voitot veronmaksajien kustannuksella.
– Rautateiden matkustajaliikenteessä seuraa kermankuorinta. Yksityiset yritykset ajavat suositut ja kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin, Tavio kirjoitti tiedotteessaan.
Berner kiisti Tavion näkemyksen tiedotustilaisuudessaan. Hän painotti sitä, että tulevaisuudessa henkilöliikenteessä kilpailutetaan käyttöoikeussopimuksia, joihin sisältyy myös liikennöintivelvoitteita hiljaisemmilla rataosuuksilla.
Berner painotti myös, että valtio omistaa jatkossakin uudet erityistehtäväyhtiöt ja VR:n eikä uudistuksen yhteydessä yksityistetä valtion omaisuutta.
– Ei ole mitään sellaista välimaastoa, missä joku muu voisi kuoria kermaa tästä välistä, Berner sanoi.
Bernerin mukaan kansainväliset toimijat ovat jo osoittaneet kiinnostusta Suomen rautatiemarkkinoita kohtaan.
Hän ei kuitenkaan valottanut tiedotustilaisuudessaan, mistä Suomeen olisi ulkomaisia yhtiöitä tulossa.
Bernerin mukaan rautatieuudistus kytkeytyy osaltaan myös maakuntauudistukseen.
Maakunnat, suuret kaupungit ja kaupunkiseudut – kuten esimerkiksi Tampere ja Turku – voisivat Bernerin mukaan järjestää uudistuksen myötä alueillaan henkilöliikennettä rautateillä.
Uudistuksella henkilöliikenteeseen halutaan Bernerin mukaan lisää hintakilpailua ja suurempia matkustajamääriä.
Samalla pyritään vähentämään myös liikenteen päästömääriä, kun junamatkustamisesta tulee entistä houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoilulle.
Omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että VR:n asema säilyy vahvana senkin jälkeen, kun henkilöliikenne avataan kilpailulle.
– Tässä puretaan liikenteen viimeinen monopoli, Lintilä sanoi.
Lintilä uskoo, että rautateiden henkilöliikenteen uudistus voi parantaa työvoiman liikkuvuutta, joka on muodostunut yhdeksi Suomen talouskasvun pullonkaulaksi.
VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson kiitteli keskiviikkona ministeriön suunnitelmaa siitä, että junaliikenteen kilpailuttamisen siirtymä on vaiheistettu ja siihen on varattu riittävästi aikaa.
Hän muistutti kuitenkin, että suunnitelmaan liittyy paljon avoimia kysymyksiä.
Janssonin mukaan esimerkiksi ratakapasiteetin riittävyyteen täytyy kiinnittää huomiota liikenteen kasvamisen mahdollistamiseksi.
Samoin muun muassa rataliikenteen turvallisuuteen on kiinnitettävä huomiota, kun liikenteessä on enemmän toimijoita.