Passi voi muuttua tarpeettomaksi "pitemmällä aikavälillä" – digitaalinen matkustusasiakirja jo pilottivaiheessa
Passi voi muuttua tarpeettomaksi, kun digitaaliset matkustusasiakirjat ovat kehittymässä ja tulossa käyttöön, kerrotaan Rajavartiolaitokselta.
Suomessa on jo pilottivaiheessa eli koekäytössä matkustajien digitaalinen tunnistaminen. Sitä voi käyttää Suomen ja Britannian välisille lennoille tarkastuspisteessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
– Tavoitteena on, että pidemmällä aikavälillä mentäisiin siihen, ettei nykymuotoista passia tarvita, sanoo tarkastaja Mikko Väisänen Rajavartiolaitoksen esikunnasta.
Hänen mukaansa digitaalisen tunnistamisen etuja ovat nopeus ja turvallisuus. Tällainen DTC-tunnistus on noin kolme kertaa nopeampi kuin perinteinen passintarkastajien rajatarkastus, ja sen voisi aikanaan käytännössä tehdä myös kotona.
Suomessa, Kroatiassa ja Hollannissa kerätään nyt pilottihankkeissa kokemuksia, joiden pohjalta DTC-tunnistuksen on määrä edetä EU-komission lainvalmisteluun.
Matkustajan kannalta pilotti toimii nyt siten, että Finnairin Lontoon-, Edinburghin- ja Manchesterin-lentojen matkustajien on mahdollista kulkea rajatarkastuksesta jonottamatta tavallista nopeammin ja sujuvammin.
DTC-tarkastukseen meno Helsinki-Vantaalla edellyttää rekisteröitymistä ennakolta. Sen voi tehdä poliisin kahdessa toimipisteessä, jotka sijaitsevat Helsinki-Vantaalla ja Vantaan Tikkurilassa.
– Rekisteröinti kestää pari minuuttia. Jo sitä ennen kannattaa ladata puhelimeensa DTC-tunnistamiseen tarvittava sovellus, Väisänen täydentää.
Kun tuo on tehty ja sovellus aktivoitu, voi mennä Helsinki-Vantaalla sijaitsevaan yhteen DTC-rajatarkastuspisteeseen.
– Siellä kamera ottaa matkustajan kasvokuvan. Ainakin tässä alkuvaiheessa mukana pitää olla myös passi.
Passi luetaan koneellisesti. Lopullisen päätöksen siitä, ovatko valokuva ja passi hyväksyttäviä, tekee kuitenkin aina ihminen eli passintarkastaja.
Vaikka DTC-kaistaa käyttäisi Britannian-lennoilla toistuvasti, järjestelmään tarvitsee rekisteröityä poliisille vain yhden kerran. Britannian päässä rajatarkastuksessa tulee toimia sikäläisten viranomaisten ohjeiden mukaisesti.
DTC (Digital Travel Credentials) -tarkastuksen kautta on Suomesta Britanniaan lähtenyt ja sieltä palannut tämän syksyn aikana vajaat sata matkustajaa. Tavoitteena on saada kokoon Suomessa vähintään 500 tarkastusta ensi vuoden alkuvaiheeseen mennessä.
Testaajan on oltava täysi-ikäinen Suomen kansalainen.
Vielä ei ole tarkempaa tietoa siitä, missä tahdissa uudentyyppinen tunnistaminen yleistyy matkustamisessa Suomessa tai maailmalla. Väisänen kuitenkin ounastelee, että digitaalista matkustusasiakirjaa koskevan lainsäädännön valmistuminen kestää EU:ssa kolmisen vuotta.
– Tekninen valmius olisi jo aiemminkin.
Vaikka esimerkiksi digitaalinen ajokortti haudattiin toimimattomana ainakin toistaiseksi, lentokenttien pilottihankkeen projektipäällikkö Väisänen on luottavainen tulevaisuuteen.
– Ihannetilanne olisi, että matkustaja kulkee koko prosessin läpi lentokentällä vain kasvokuvalla ja DTC:llä, eikä fyysistä passia tarvita, Rajavartiolaitoksen tarkastaja summaa.