Ovaska hämmästelee: Tiet rapistuvat, mutta hallitus panostaa miljardeilla kannattamattomaan Turun tunnin junaan
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) vaatii hallitusta perumaan kehysriihessä päätöksensä Turun tunnin junan avokätisestä rahoittamisesta.
Orpon hallituksen kehysriihi alkaa maanantaina.
Ovaska korostaa tiedotteessaan, että täysin kannattamattomaksi todettuun hankkeeseen ei ole varaa.
Vähäiset käytettävissä olevat eurot pitää hänen mielestään kohdistaa suomalaisten arjen tukemiseen, väyläverkon korjaamiseen ja koko Suomen kasvun ruokkimiseen.
– Hallituksen on ymmärrettävä, mitä kello on lyönyt. Pääministeri Petteri Orpo (kok.) on valtiovarainministeri Riikka Purran (ps.) tuella tehnyt kotivaalipiirinsä miljardihankkeesta arvovaltakysymyksen, josta ei peruuteta millään, Ovaska napauttaa tiedotteessaan.
– Niin asiantuntijat kuin Elinkeinoelämän tutkimuslaitoskin ovat julistaneet Orpon siltarummun heikkotuottoiseksi investoinniksi. Turun tunnin junan rahareikä on tolkutonta taloudenpitoa ja vastuutonta väyläpolitiikkaa.
Ovaska muistuttaa, että hallituksen voimassa olevien päätösten mukaan tienpidon rahoitus laskee jo ensi vuonna nykytasosta liki 300 miljoonalla eurolla.
Se tarkoittaa liikennevaliokunnan puheenjohtajan mukaan tuhansia kilometrejä vähemmän maanteiden päällystämisiä tai huonokuntoisten siltojen korjauksia.
Ovaska hämmästelee sitä, että kaikesta huolimatta hallitus priorisoi aivan muita hankkeita kuten miljardien hintaista ja kannattamatonta Turun tunnin junaa.
– Entisestä tie- ja bensapuolue perussuomalaisista on tullut junapuolue. Hallituksen arvojärjestys tuleville vuosille on täysin väärä. Kannattamattomia rahareikiä tuetaan avokätisesti. Samalla tavallisten ihmisten kulkuväylät sekä arki rapistuvat, Ovaska oudoksuu.
Hän luonnehtii hallituksen väyläpolitiikkaa tempoilevaksi ja vastuuttomaksi.
– Maamme kansallisomaisuus, tieverkko, pitäisi ymmärtää asettaa liikennepolitiikan ytimeen. Toimivat tiet merkitsevät ihmisten, rahdin ja palveluiden sujuvaa sekä turvallista liikkumista. Se on taloudellisen toiminnan ja hyvinvoinnin peruskiviä.