Lukijalta: Suomi on EU:n yhteiskunnallisen kehityksen seurannassa
EU- komissio on asettanut Suomen, yhteiskunnallisen kehityksen tarkempaan seurantaan. EU-komissio nostaa Suomen yhdeksi maista, jonka sosiaalisen eriarvoisuuden kasvu herättää monia huolia. Tämä käy ilmi komission julkaisemasta ehdotuksesta yhteiseksi työllisyyskertomukseksi, joka sisältää maakohtaisen arvion sosiaalisen epätasa-arvon kehityksestä. Komission raportin mukaan Suomi on yksi niistä EU-maista, joissa on korkea riski sosiaalisen eriarvoisuuden kasvulle. Ei pelkästään riski, vaan eriarvoisuus on jo voimistunut sosiaaliturvaleikkausten ja työelämäkiristysten myötä, Orpon hallituksen vahtivuorolla.
EU-komission seurannan kohteina olevat muut maat ovat Bulgaria, Kreikka, Espanja, Italia, Liettua, Latvia, Luxemburg ja Romania.
Komissio on tämän myötä asettanut Suomen myös yhteiskunnallisen kehityksen seurantaan entisestään kasvavan sosiaalisen eriarvoisuuden riskin vuoksi.
Tämä on selvä osoitus Orpon hallituksen leikkauspolitiikan vaikutuksista yhteiskunnalliseen sosiaaliseen eriarvoistuvaan kehitykseen. Hallituksessa ei hiiskuta asiasta sanaakaan. Ei myöskään eduskunnassa. Onko tämä nyt sitä niin kutsuttua demokratiaa ja paskan taputtelua pöydän alla? Ei tämä ole ainakaan ihmisoikeutta, eikä myöskään EU-sopimusten kunnioitusta! Tämä on selkeästi oikeistolaista arvopolitiikkaa, jossa häpeällisesti ohitetaan leikkausvimmassa Euroopan sosiaalisenkirjan artiklat ja ihmisoikeussopimukset.
Orpon hallitus on kasvattanut suomalaisten eriarvoisuutta, muun muassa rajuilla sosiaaliturvan leikkauksilla, työntekijöiden asemaan kohdistuvilla heikennyksillä, sekä ennen kaikkea romuttamalla ihmisten luottamuksen tulevaan. Se näkyy huonoina trendeinä, niin taloudessa, kuluttamisessa, köyhien määrässä, kuin työllisyydessäkin. Samaanaikaan hallitus on antanut suurituloisille tuntuvia veronalennuksia. Uskomatonta, mutta totta! Tällainen on juuri sitä oikeistolaista arvopolitiikkaa, josta meitä on varoitettu.
EU-komission raportin mukaan Suomi on vajonnut huomattavasti EU:n keskiarvon alle esimerkiksi työttömyysprosentin, nuorisotyöttömyyden ja 18–24-vuotiaiden koulutuksen kesken jättävien nuorten osuudessa, sekä leikatussa sosiaaliturvassa vajonnut paljon alle EU:n sosiaalisenoikeuksien sopimuksen sovituista minimitasoista.
Raportti on eräänlainen komission huolenilmaus asiasta. Yhdeksästä jäsenmaasta tullaan tekemään perinpohjaisempi analyysi keväällä 2026. Se siis, koskettaa myös Suomea.
Tästä analyysistä ei ole kuulunut Suomessa mediassa, eikä julkisuudessa juurikaan mitään. Myös poliittinen kerma on hiiren hiljaa… Taitaa poliitikkoja hävettää?
Liiallisen alijäämän menettelyyn joutuminen vie päähuomion uutismediassa, mutta silti EU-komission yhteiskunnallisen kehityksen raportti ansaitsisi vähintäänkin samanlaisen näkyvyyden ja painoarvon julkisuudessa. Se kertoo karua ja julmaa kieltä siitä, että suomalainen yhteiskunta on monella tapaa eriarvoistumassa ja monet sosiaaliset ongelmat ovat pahentumassa ja kasautumassa samoille ihmisille. Jos onnellisuudesta puhutaan, niin se ei siltikään kosketa kaikkia suomalaisia ihmisiä. Ainakaan heitä, joihin kasautuvat leikkaukset kohdentuvat, vai ollaanko köyhiä ja silti onnellisia?
Alpo Jäppinen, Kotka
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/