Nopeusrajoitusten laskeminen nostatti arvostelua – Ministeri Ranne: "Kukaan ei ole päättänyt vielä yhtään mitään"
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan mediassa on levinnyt virheellisiä käsityksiä maanteiden nopeusrajoitusten laskemisesta.
Ranne kommentoi arvostelua herättänyttä asiaa viesitpalvelu X:ssä.
Väylävirasto kertoi alkuviikosta, että sen tekemä nopeusrajoitusohjeen päivitys laskisi rajoituksia maanteillä lähes parintuhannen kilometrin matkalta.
Nopeusrajoitus laskisi sadan kilometrin tuntinopeudesta 80:een noin 1 800 tiekilometrin matkalla. Nopeusrajoitusten lasku koskisi noin 4,5:tä prosenttia tieverkosta, joka ei ole yleisrajoituksen piirissä.
Ministeri Ranne korostaa X:ssä, ettei kukaan ole päättänyt asiasta vielä yhtään mitään.
Hän painottaa, että kyse on 15 vuotta vanhan nopeutusrajoitusohjeen päivityksestä. Ranne tähdentää, ettei kyse ole lakimuutoksesta tai hallituksen esityksestä.
– Kyseessä on yksi Suomen liikenneturvallisuusstrategian 103:sta toimenpide-ehdotuksesta, joita useita, kuten esim maanteiden parantamista, valvontaa, mielenterveys- ja päihdetyötäturvallisuusviestintä ja liikennekasvatusta selvitetään ja edistetään, hän summaa.
Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu vaati keskiviikkona Rannetta antamaan tarkempia perusteluita nopeusrajoitusten laskemisen taustoista ja vaikutuksista.
Aittakummun mukaan nopeusrajoitusten laskeminen on ministeriltä iso virhe.
– Ministeri Ranne on siirtämässä Suomea etanavauhtiin. Seurauksena on yritysten pyörien hidastuminen ja ihmisten arjen heikentyminen. Ministerin on peruttava päätös välittömästi ja ryhdyttävä toimiin, joilla nopeusrajoitukset säilyvät ennallaan, Aittakumpu vaati.
Keskustehdustaja tähdensi, että ministeri on unohtanut poliittisen ohjauksen merkityksen nopeusrajoituskysymyksessä.
– Lopulta nopeusrajoituksissa on kyse poliittisesta päätöksestä. Päätöksen peruminen on yhä mahdollista.
Ranne sanoo X:ssä, että väylävirasto pitää perjantaina ja ensi viikolla kaikille avoimet sidosryhmätilaisuudet ohjeen päivityksestä. Vaihtoehtotarkastelu lähetetään laajalle lausuntokierrokselle.
Ranne huomauttaa, että tarkastelu sisältää vaikutusselvitykset. Lausuntoja asiasta voivat antaa niin yhteisöt kuin yksityisetkin.
– Mahdolliset päätökset nopeusrajoitusohjeen muutoksista tehdään lausuntopalautteen käsittelyn ja niiden arvioinnin perusteella. Kannustan kaikkia lausumaan aktiivisesti, ministeri summaa.