Keskittynyt ruokakauppa on maaseudun asukkaiden etu, sanoo asiantuntija MT:ssa
Kotimaa
Suomen keskittynyttä ruokakauppaa arvostellaan usein, mutta on sillä hyviäkin puolia.
Maaseudun asukkaiden kannalta keskittynyt kauppa on itse asiassa parempi kuin nykyistä tiukempi kilpailu, analyysi-yhtiö Ada Insightsin perustaja Arhi Kivilahti toteaa Maaseudun Tulevaisuudessa (MT).
– Jos olisi enemmän kilpailijoita, olisi myös todennäköistä, että myymäläverkostoa leikattaisiin haja-asutusalueilta nopeammin, hän sanoo.
– Hyvässä markkinassa pystyy ylläpitämään vähän vähemmänkin kannattavia ruokakauppoja, koska sillä saa tietyn osuuden markkinaosuutta, Kivilahti avaa MT:lle.
Keskon ja S-ryhmän markkinaosuus ruokakaupassa on yhteensä yli 80 prosenttia.