Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Venäjä

Varoitus: Nyt Moskova varautuu sodan kärjistymiseen

13.6.2025 22:02
Lue lisää 
Näkökulma: Pekka Pohjolainen Hallitusneuvottelut
Hallitusneuvotteluista odotetaan linjauksia miljardiluokan oikoratoihin. (Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa)

Näkökulma: Turun "tunnin juna" on sumutusta, mutta onko hankkeessa järkeä?

Tekemättä jättämisessäkin on ongelmansa, Pekka Pohjolainen kirjoittaa
Pekka Pohjolainen 13.6.2023 13:23, muokattu 14.6.2023 15:33
a– a+
Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvottelujen liikennelinjauksia odotetaan jo kärsimättöminä ainakin Suomen Turussa.

Säätytalolta julki jo pulpahdelleiden tietojen mukaan Turun niin sanottu tunnin juna nytkähtäisi liikkeelle alkavalla vaalikaudella. Muut kaavaillut miljardiradat saisivat vielä odottaa parempia aikoja.

Turun ja Helsingin välinen, nykyistä moottoritielinjaa pitkälti myötäilevä oikoratahanke on mielikuvatasolla puhdasta sumutusta. Hankeyhtiön ylioptimisesti lanseeraamasta ”tunnin junasta” ei ole enää kyse, sillä radan linjaaminen Lohjan kautta ei lyhennä Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa tuntiin.

Parhaimmillaan puhutaan nopeutumisesta puolella tunnilla. Kun matka-aika on nyt lyhimmillään 1 tunti 48 minuuttia, radan oikaisemisella päästäisiin minimissään 1 h 15 minuuttiin. Tavallisella IC-junalla matka-aika olisi kuitenkin 1,5 tuntia.

Sellaisella lyhennyksellä voi olla merkitystä työn vuoksi väliä pendelöiville, tyypillisenä esimerkkinä vaikkapa varsinaissuomalaiset kansanedustajat. Satunnaista Turun- tai Helsingin-turistia matka-ajan lyhentäminen puolella tunnilla ei hetkauta suuntaan tai toiseen.

Helsingin näkökulmasta Turku on myös raideliikenteessä ”pussinperä”. Tukholmaan pääsee kyllä laivalla, mutta niitä kulkee Helsingistäkin.

Uusi ratalinjaus toisi aseman tai pysäkin ilmeisesti myös ainakin niin sanottuun Lohjansolmuun, Vihdin Nummelaan, Kirkkonummen Veikkolaan ja Espoon Histaan. Nopeimmat junat eivät kuitenkaan niissä pysähtyisi.

Ei herätä suurta innostusta.

Valtiovarainministeriön johdolla tammikuussa valmistunut selvitys oli uusille miljardiradoille tyly. Turun tunnin junan osalta investointikustannukset määriteltiin noin 3,4 miljardiksi euroksi, mutta lopullista laskua ei osaa kunnolla ennakoida vielä kukaan.

Rakentamisen ilmastopäästöjen laskennalliseksi takaisinmaksuajaksi määriteltiin peräti 140 vuotta, tosin perinteisin rakennusmenetelmin. Fossiilittoman teräksen, vähäpäästöisen betonin ja biopolttoaineiden avulla päästöjälki lyhenisi merkittävästi, mutta ei tietenkään ilmaiseksi.

Kaikki vireillä olevat uudet oikoradat hankkeet lytättiin yhteiskuntataloudellisesti kannattamattomiksi. Hyöty-kustannusluvuksi saatiin Turun oikoradalle 0,44, kun sen pitäisi kustannusten kattamiseen olla vähintään tasan 1. Muut miljardiradat olivat vielä paljon huonompia.

Selvitysten mukaan nopea junayhteys laajentaisi Helsingin ja Turun työssäkäyntialueita, mutta uusia työpaikkoja ei synny, eivätkä työn määrä tai tehokkuus lisäänny. Kiinteistöjen kysyntä ja arvo saattaisi nousta varsinkin Espoossa, Vihdissä ja Lohjalla.

VM:n ratapaperin mukaan hankkeen aluetaloudelliset vaikutukset eivät olisi kaksisia, vaikka ne yksittäisen kunnan tasolla voisivat olla merkittäviäkin. Kansainvälinen kilpailukyky ja elinkeinoelämän vetovoima kohenisivat hieman.

Ei oikein vakuuta.

Minuuttien ja miljardien laskemisen seassa on jäänyt kuitenkin vähemmälle huomiolle, että tekemättä jättäminenkään ei taida olla kovin kestävä vaihtoehto.

Turun ja Helsingin 1900-luvun alussa yhdistänyt, pehmeille savimaille rakennettu ja pääosin yksiraiteinen Rantarata on tunnetusti heikossa hapessa. Matkan taittumisesta nykyisessä kahdessa tunnissa ei ole oikein mitään takeita, siksi usein ongelmia on ollut.

Väyläviraston mukaan kaksoisraiteen rakentamisella Rantaradalle saisi Turun ja Helsingin välisestä matka-ajasta pois vain noin 10 minuuttia.

Nykyistä rataa merkittävästi oikomalla matka-aikaa saataisiin lyhenemään noin 20 minuuttia, mutta rata ei  välttämättä kulkisi enää nykyisten asemien ja liikennepaikkojen kautta. Rakentamisen aikaiset haitat liikenteelle ovat merkittäviä ja kestäisivät vuosia.

Ei kuulosta hyvältä.

Uudet radat ovat vuosisataisia investointeja. Joskus on niin, että vanhan korjaamisen sijasta kannattaa tehdä kokonaan uusi.

Radan vetämisessä Lohjan kautta Turkuun saattaa olla kaikesta huolimatta järkeäkin – varsinkin jos samalla siivotaan ö-mappiin muita, paljon kyseenalaisempia hankkeita.

Pekka Pohjolainen Toimittaja

Lue myös

Näkökulma | Viihdeteollisuus takoo rahaa natseilla – Yksi asia kuitenkin unohtuu

Perimmäiset kysymykset holokaustista koskevat meitä kaikkia, ihan jokaista, toimittaja Samuli Vänttilä kirjoittaa
26.1.2025 10:00

Näkökulma: Hallitus selvittänee puolivälin karikot –"unohdettu" hallitusvaihtoehto ansaitsi silti paluun keskusteluun

Suomalaista politiikkaa vaivaa krooninen pula hallituspohjista, Pekka Pohjolainen kirjoittaa
8.1.2025 15:09

Näkökulma: Aina ei kannata verrata muihin Pohjoismaihin – Lapin sota opettaa, kuinka erilaisia valtioiden todellisuudet ovat olleet

Toinen maailmansota yleensä ja Lapin sota erikseen kertovat, kuinka maailman kuohut ovat kolistelleet Suomen koskivenettä, toimittaja Lauri Heikkilä kirjoittaa
22.12.2024 10:00

Aihetunnisteet

junaliikenne liikennepolitiikka Politiikka

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Pääkirjoitukset

Media-alan tilanne on murheellinen
Pääkirjoitus | 7.12.2023 21:00
Maailman levottomat ajat korostavat kansanvaltaa ja tekevät presidentinvaalista tavallistakin tärkeämmät
Pääkirjoitus | 4.12.2023 21:00
Sisäpolitiikka on rempallaan
Pääkirjoitus | 1.12.2023 21:00
Keskusta nosti kapinalipun ja ilmoitti, että se ei suostu hyvinvointialueiden pakkosäästöihin
Pääkirjoitus | 27.11.2023 21:00
Keskustan vaihtoehtobudjetti kelpaa iltalukemiseksi hallituksen ministereillekin
Pääkirjoitus | 24.11.2023 21:00

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Älä usko vanhaa myyttiä – ”Kissat ovat mestareita peittämään”
Uutiset | 12.6.2025 22:05
Varoitus: Nyt Moskova varautuu sodan kärjistymiseen
Uutiset | 13.6.2025 22:02
Huoli heräsi: Venäjän joukot murtautuivat uudelle alueelle
Uutiset | 13.6.2025 21:04
Lidl: Yllättävä päätös jauhelihasta
Uutiset | 13.6.2025 10:38
Vakava läheltä piti -tilanne Tyynellämerellä
Uutiset | 12.6.2025 21:48
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53
Israel pommitti Irania – Iran käynyt vastahyökkäykseen
Uutiset | 13.6.2025 8:30
Huijarit ovat vieneet viime viikkoina ihmisiltä kymmeniätuhansia euroja
Uutiset | 13.6.2025 15:38
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53
“Puusta veistetty” Pyörremyrsky oli kuin paranneltu Messerschmitt – sodan päättyminen katkaisi kotimaisen hävittäjän tien taivaalle 
Uutiset | 10.6.2025 21:05
Historiallinen käänne: Autojätti kaavailee massiivista asetuotantoa
Uutiset | 10.6.2025 22:04
Törmäyksen uhatessa ohjaamosta oli syytä paeta nopeasti – moniongelmainen ranskalaisveturi palveli VR:ää vuosikymmeniä
Uutiset | 9.6.2025 21:00
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Pysäyttävä Nato-vuoto: Ukrainalle karu kohtalo
Uutiset | 11.6.2025 21:43
Älä usko vanhaa myyttiä – ”Kissat ovat mestareita peittämään”
Uutiset | 12.6.2025 22:05
Paljastus sotahaukalta: Putinilla megaluokan hanke
Uutiset | 9.6.2025 21:05
Varoitus: Nyt Moskova varautuu sodan kärjistymiseen
Uutiset | 13.6.2025 22:02
Moni uskoo tämän olevan taloyhtiöissä kiellettyä – Kiinteistöliitto: ”Kuuluu normaaliin elämään”
Uutiset | 30.5.2025 21:45
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
“Se oli kyllä hirvittävä vehje”– Finnair vältti neuvostokoneiden hankinnat, vaikka paine YYA-Suomessa oli kova 
Uutiset | 29.5.2025 21:00
Uhkaus: Käännymme kiinalaisten puoleen
Uutiset | 27.5.2025 21:23
Ex-komentajalta tyly viesti ukrainalaisille: Unohtakaa
Uutiset | 24.5.2025 21:12
Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin
Uutiset | 17.5.2025 10:30
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53
“Puusta veistetty” Pyörremyrsky oli kuin paranneltu Messerschmitt – sodan päättyminen katkaisi kotimaisen hävittäjän tien taivaalle 
Uutiset | 10.6.2025 21:05

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Nuorten liikennekuolemat järkyttävät – Autokoululiitosta kerrotaan, mikä parantaisi turvallisuutta
Uutiset | 15.6.2025 8:00
Nuori vai seniori ratissa? Tilastot paljastavat hurjan eron
Uutiset | 14.6.2025 22:00
Tutkimus: Naisvihamielisen ”manosfäärin” vaarallisuutta on saatettu yliarvioida
Uutiset | 14.6.2025 21:29
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53
“Puusta veistetty” Pyörremyrsky oli kuin paranneltu Messerschmitt – sodan päättyminen katkaisi kotimaisen hävittäjän tien taivaalle 
Uutiset | 10.6.2025 21:05

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Kansanvallan kriisi on hyvinvoinnin ansio
Mielipide | 13.6.2025 12:50
Lukijalta: Isäntä kateissa – Suomi myynnissä?
Mielipide | 13.6.2025 12:36
Lukijalta: Riittävän riittämätön puolustus
Mielipide | 12.6.2025 9:59
Lukijalta: Demokratia on kriisissä 
Mielipide | 12.6.2025 9:42
Lukijalta: Kokki, siistijä, hoitaja
Mielipide | 6.6.2025 12:49
Lukijalta: Riittävän riittämätön puolustus
Mielipide | 12.6.2025 9:59
Lukijalta: Taksvärkkipäivä paljastaa
Mielipide | 10.6.2025 9:03
Lukijalta: Keskusta kuntoon 2026
Mielipide | 9.6.2025 11:09

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Nuorkeskusta kehottaa hallitusta hakemaan inspiraatiota Saksasta ja Puolasta nuorten työllistämiseksi
Uutiset | 6.6.2025 12:16
Linda Lähdeniemi keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtajaksi Pirkanmaalla
Keskusta | 5.6.2025 15:55
Keskustan Peräpohjolan piiri vaatii Reilun kaupan markkinalakia
Keskusta | 4.6.2025 13:42
Nuorkeskusta kehottaa hallitusta hakemaan inspiraatiota Saksasta ja Puolasta nuorten työllistämiseksi
Uutiset | 6.6.2025 12:16
Linda Lähdeniemi keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtajaksi Pirkanmaalla
Keskusta | 5.6.2025 15:55
Keskustan Peräpohjolan piiri vaatii Reilun kaupan markkinalakia
Keskusta | 4.6.2025 13:42
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste