Nuori vai seniori ratissa? Tilastot paljastavat hurjan eron
Liikennevahinkoja sattuu kaikenikäisille autoilijoille, mutta tilastot osoittavat selkeitä eroja eri ikäryhmien välillä. Nuoret kuljettajat erottuvat, eivätkä edukseen.
POP Vakuutus selvitti, minkälaisia vahinkoja nuorille, 18–24-vuotiaille kuskeille sattuu verrattuna yli 65-vuotiaisiin.
Nuori kuljettaja törmää eläimeen kolme kertaa todennäköisemmin kuin varttuneempi kuski.
Törmäyksiä pienten eläinten, kuten rusakoiden tai kettujen kanssa, sattuu jopa 235 prosenttia enemmän verrattuna kokeneempiin kuljettajiin.
– Yksi selitys voi olla ajotaitojen vielä kehittyvä taso, mutta myös sijainti saattaa vaikuttaa: nuoret kuljettajat liikkuvat useammin kaupunkiympäristössä, jossa pieneläintörmäykset ovat yleisempiä kuin taajamien ulkopuolella, POP Vakuutuksen palvelujohtaja Tommi Lehmusvirta sanoo tiedotteessa.
Nuorten kuljettajien ajoneuvoihin kohdistuu ilkivaltavahinkoja selvästi useammin, 200 prosenttia enemmän kuin iäkkäämpien autoihin. Myös tuulilasivahinkoja tapahtuu nuorille kuljettajille selvästi enemmän kuin vanhemmille kuskeille.
– Kaupunkien tiiviimpi ympäristö ja vilkkaampi liikenne tarkoittavat myös suurempaa riskiä ajoneuvoihin kohdistuvalle vahingonteolle, Lehmusvirta pohtii.
Kolarivahinkoja sattuu nuorille kuljettajille keskimäärin 40 prosenttia enemmän kuin vanhemmille kuljettajille.
– Vaikka nykyaikaisessa ajokoulutuksessa painotetaan ennakoivaa ajotapaa, kokemuksen puute voi käytännössä näkyä esimerkiksi väistämistilanteiden arvioinnissa tai nopeuden sovittamisessa liikennetilanteeseen, Lehmusvirta arvioi.
Liikennevahingoissa nuoret kuljettajat ovat tilastollisesti selkeästi esillä. Omaisuusvahinkoja heille sattuu 76 prosenttia enemmän ja henkilövahinkoja 31 prosenttia enemmän verrattuna yli 65-vuotiaisiin kuljettajiin.
Vaikka nuorille kuljettajille sattuu keskimäärin enemmän vahinkoja kuin varttuneemmille autoilijoille, kyse ei ole yhdestä yksittäisestä syystä. Vahinkoriskin taustalla vaikuttavat esimerkiksi asuinpaikka, ajokilometrit, ajotottumukset ja tietysti ajokokemus.
– On tärkeää tunnistaa riskit, tiedostaa omat rajoitteet ja kehittää ajotaitoja riippumatta siitä, kuinka monta vuotta kortti on ollut taskussa, Lehmusvirta painottaa.