Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Liikenne
Rekka liikenteessä Kehä III -moottoritiellä Espoossa 9. heinäkuuta 2024. Kuvituskuva. (Kuva: Lehtikuva)

Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin

STT:n selvityksen mukaan alalla nopeasti kasvaneista ja pääosin venäläiskuljettajia käyttävistä yhtiöistä PLC Transit Servicen kuljetustoiminta on käytännössä loppunut ja KRP on käynnistänyt Moroz-yhtiötä koskevan tutkinnan.
Suomenmaa–STT/Lassi Lapintie, Mikko Isotalo 17.5.2025 10:30, muokattu 17.5.2025 15:57
a– a+
Liikenne

Suomen maantiekuljetusalalla on Ukrainan sotavuosien trendinä ollut Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisiin kytkeytyvien ja pääosin venäläiskuljettajia käyttävien kuljetusyhtiöiden kasvu.

STT käsitteli aihetta viime kesänä julkaistussa jutussa, ja sittemmin kaksi merkittävää yhtiötä on ajautunut vaikeuksiin, käy ilmi STT:n selvityksestä. PLC Transit Servicen toiminnan kerrotaan loppuneen, ja Moroz on viranomaistutkinnan kohteena.

PLC:n huoltopuolen yhtiö PLC Truck Service haettiin konkurssiin jo aiemmin tänä vuonna, ja alalla on nähty merkkejä siitä, että myös kuljetuspuolen yritys olisi seuraamassa sitä.

Useiden alan lähteiden mukaan PLC Transitin toiminta loppui kuun vaihteessa. Toukokuun puoliväliin mennessä kuljetuspuolen yhtiö ei kuitenkaan ollut vielä tehnyt virallista konkurssia, joka näkyisi maksukyvyttömyysrekisterissä.

Mahdollista konkurssia voisi pitää yllättävänä, sillä yhtiö kasvoi voimakkaasti ja teki voittoa vielä hiljattain.

Viime vuosina Etelä-Suomen satamien tavaraliikenteestä merkittävä osuus on siirtynyt venäläiskuljettajia käyttävien ja kaksoiskansalaisiin kytkeytyvien yritysten hallintaan, alan lähde arvioi STT:lle.

PLC Transit Servicen toimitusjohtaja Ilja Patruhin kieltäytyi kommentoimasta yhtiön tilaa mitenkään STT:lle.

Merkittävä toimija alalla on myös Moroz, johon kytkeytyy läheisesti henkilöstövuokrausyhtiö Finzer.

STT:n kysyessä Morozista tai Finzeristä keskusrikospoliisi (KRP) vahvisti käynnistäneensä aiheeseen liittyvän tutkinnan. Tutkinnan ollessa kesken poliisi ei kuitenkaan kommentoi tarkemmin mahdollisia rikosnimikkeitä, tutkinnan kestoa tai sen sisältöä eikä kerro enempää tutkintaan liittyvistä asianosaisista tai heidän asemastaan.

Moroziin on viime vuosina kohdistunut aluehallintoviraston (avi) selvityksiä, joiden mukaan yrityksen työaikakirjanpito ei ole pitänyt paikkaansa. STT:n tietojen mukaan avi on vienyt kokonaisuuden poliisille.

STT:n tietojen mukaan yhtiö oli selittänyt ristiriitoja aville kuljettajien vapaa-ajan ajoilla.

Selvityksessä avi pyysi poliisilta yhtiön kuljettajien käyttämien ajoneuvojen porttitietoja satamasta, jolloin Morozin autojen havaittiin olleen paikalla aikana, jona yhtiö sanoi niiden olleen kuljettajien henkilökohtaisessa ajossa.

Rekka liikenteessä Kehä III -moottoritiellä Espoossa 9. heinäkuuta 2024. Venäläistaustaiset kuljetusyritykset ovat kasvaneet Suomessa sodan alkamisen jälkeen. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Moroziin kohdistuneessa jälkivalvonnassa kuljettajakortitta tehtyä ajoa sekä lastausta, purkua ja muuta työtä havaittiin yli 40:n Morozin ajoneuvon kohdalla tammi–helmikuussa 2024, käy ilmi Etelä-Suomen avin tarkastuskertomuksesta.

Morozin kanssa käydyistä keskusteluista aville ei selvinnyt, ketkä kuljettajat autoja tuolloin ajoivat. Jo aiemmassa Morozia koskevassa tarkastuksessa vuoden 2023 lopulla todettiin, että ilman kuljettajakorttia tehdyistä ajoista annetuilla toimintaohjeilla ei ole ollut vaikutusta yrityksen toimintaan.

Morozin mukaan sillä ei ole tietoa tutkinnasta. STT:n yrittäessä kysyä jatkokysymyksiä yhtiön puhelinnumeroon vastannut henkilö sulki puhelun.

Useat suuret huolintayhtiöt ovat käyttäneet venäläistaustaisten yhtiöiden palveluita. PLC Transitin Facebook-sivuillaan julkaisemissa videoissa ja kuvissa sen vetoautojen vetäminä on esiintynyt DB Schenkerin ja DHL:n perävaunuja.

STT on nähnyt LKW Walterin perävaunuja PLC Transitin vetoautojen perässä. Yhtiöt eivät juuri halua kommentoida asiaa.

DHL vastasi, ettei yksittäisten kuljetusyhtiöiden asioita tai liiketoimintatilanteita kommentoida.

– Yleisellä tasolla voimme kuitenkin kertoa, että kuljetusyhtiöiden valinnassa otamme huomioon useita kriteereitä, kuten vastuullisuuden, luotettavuuden, palvelun laadun, kustannustehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden, kertoo STT:lle sähköpostitse DHL:n Suomen-viestintäpäällikkö Ilmari Tuomivaara.

DB Schenker vetosi STT:lle lähetetyssä vastauksessaan käynnissä olevaan yrityskauppaan. LKW Walter ei vastannut STT:n yhteydenottoihin.

Valtionyhtiö Postista kerrotaan STT:lle, että PLC Transit Service ja Moroz eivät ole olleet sen sopimuskumppaneita.

Useat suuret huolintayhtiöt ovat käyttäneet venäläistaustaisten yhtiöiden palveluita.. LEHTIKUVA / JUKKA RITOLA

Freja on STT:n selvittämistä huolintayhtiöistä poikkeus, sillä se suostui kommentoimaan aihetta. Freja kertoo käyttäneensä aiemmin PLC Transitin ja rajatusti myös Morozin palveluita, mutta päättäneensä lopettaa niiden käytön viime vuonna.

– Rupesi konkretisoitumaan ja realisoitumaan ne asiat, jotka olivat meidän vastuullisuuttamme vastaan, niin lähdimme sitä tietoisesti ajamaan alas, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Matti Urmas.

Syynä olivat epäilyt yritysten kytköksistä venäläistahoihin. Frejan mukaan kaksoiskansalaisten pyörittämien ja venäläiskuljettajia käyttävien yritysten kasvu alalla liittyy koko alaa viime vuosina vaivanneeseen kuljettajapulaan.

Urmaksen mukaan kotimaisia toimijoita on lopettanut, mikä on vaikeuttanut vetoautojen saamista.

Kuljettajia lähti alalta myös ennenaikaiselle eläkkeelle koronavuosina. Tuolloin logistiikkaketjujen vaikeuksien vuoksi autotehtaat eivät pystyneet toimittamaan uusia vetoautoja kysyntään vastatakseen. Se nosti käytetyn kaluston arvoa markkinoilla, jolloin useiden eläkeikää lähestyneiden kannatti lopettaa ja myydä kalustonsa.

– Nämä ovat taustoja sille, miksi nämä yhtiöt, joita tässä on ollut esillä, saivat aika nopeasti jalansijaa täällä Suomen markkinoilla, Urmas kertoo.

Onko venäläistaustaisten yhtiöiden toiminta näyttänyt järjestäytyneeltä alalla toimivan silmään, vai onko kyse vain markkinarakoa hyödyntävistä yrittäjistä?

– Sanotaan, että markkina on ainakin ollut heille suotuisa.

Alan lähteiden mukaan venäläistaustaiset yritykset ovat kasvaneet tarjoamalla halvinta hintaa, johon suuret huolintayhtiöt ovat tarttuneet.

– Hintapolitiikkaa pidetään kuljetussektorilla yleisesti ehkä valitettavastikin varsin suuressa roolissa, sanoo Traficomin ammattiliikenteen ja maantiekuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä.

Kaksoiskansalaisten pyörittämien ja venäläiskuljettajia käyttävien yritysten kasvu alalla liittyy koko alaa viime vuosina vaivanneeseen kuljettajapulaan. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA I

Venäjän kansalaisten rekrytointi kuljetusyhtiöiden palvelukseen Suomessa on jatkunut Venäjän Ukrainassa käymän hyökkäyssodan aikana, mutta Maahanmuuttoviraston tietojen perusteella uusien oleskelulupien myöntäminen venäläiskuljettajille näyttää tyrehtyneen viimeisen vuoden aikana.

Maahanmuuttoviraston viimevuotisten tilastojen mukaan Ukrainan täysimittaisen sodan aikana vuosina 2022–2024 töiden vuoksi oleskeluluvan Suomesta saaneiden Venäjän kansalaisten joukossa kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen kuljettajat ovat olleet toiseksi suurin ammattiryhmä.

Ensimmäisen oleskeluluvan oli viime vuoden elokuuhun mennessä saanut 269 venäläiskuljettajaa. Jatkoluvan sotavuosina oli elokuuhun mennessä saanut 476 venäläiskuljettajaa.

STT:n Maahanmuuttovirastolta saamien tuoreimpien tietojen mukaan viime vuoden elokuun ja kuluvan vuoden toukokuun alun välisenä aikana 30 venäläistä sai myönteisen päätöksen ensimmäisestä oleskeluluvasta työnteon perusteella. Tässä joukossa ei kuitenkaan tiettävästi ollut kuljettajia. Osan ammatti ei ollut tiedossa.

Jatkolupa samana aikana myönnettiin 19 venäläiselle kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen kuljettajalle.

PLC Transitilla oli toukokuussa 120 tavaraliikennelupaa ja 141 kuljettajatodistusta. Yhtiölle myönnettiin viimeisimmät uudet kuljettajatodistukset 25. maaliskuuta kahdelle Venäjän kansalaiselle ja 12. maaliskuuta yhdelle venäläiselle ja kolmelle Ukrainan kansalaiselle.

Morozilla oli toukokuussa 125 tavaraliikennelupaa ja 87 kuljettajatodistusta.

Yhtiöiden työllistämät kuljettajatodistuksen saaneet ulkomaiset kuljettajat olivat pääosin Venäjän kansalaisia.

Tilastoista ei käy suoraan ilmi sitä, missä määrin yhtiöt ovat rekrytoineet kuljettajia suoraan Venäjältä. Kuljettajatodistuksista käy kuitenkin ilmi, että Moroz ja PLC Transit ovat työllistäneet Suomessa venäläiskuljettajia, joiden ajokortti on Venäjältä. Morozille on haettu venäläisellä työnhakusivustolla kuljettajia ainakin vuonna 2022.

– Traficomin näkökulmasta asiaan itseensä ei liity ongelmaa, koska kuljettajan rekrytointi kolmannesta maasta ei lähtökohtaisesti ole laitonta, sanoo Traficomin Västilä.

Työnantajan on haettava kuljettajalleen kuljettajatodistusta, jos työntekijä ei ole EU-maan kansalainen tai EU-maassa pitkään oleskellut kolmannen maan kansalainen.

Liikennettä Kehä I:llä Helsingissä 15. toukokuuta 2024. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / KIMMO PENTTINEN

Näkevätkö alalla työskentelevät turvallisuusriskinä sitä, että Suomen yhteiskunnalle merkittävistä logistiikkaketjuista kasvanut osa on siirtynyt venäläiskuljettajille?

– Tämä on puhtaasti minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta kyllä. — Asia on selkeästi tiedossa, mutta teollisuus ja tukkukauppa eivät ole reagoineet voimakkaasti. Kun kuljettajat saavat rahtikirjat ja allekirjoittavat ne, niin kyllähän tästä syntyy dataa, joka väärissä käsissä ei varmasti ole lottovoitto vienti- tai tuontiyrityksille. Se oli ehdottomasti syy, miksi halusin minimoida heidän käyttönsä, jotta ei ainakaan meidän toimestamme ulkomaankauppaa tekevien yritysten dataa siirry vääriin käsiin. Selkeä riski on olemassa, kertoo Frejan toimitusjohtaja Urmas.

Suomen turvallisuusviranomaiset kommentoivat aihetta tästä näkökulmasta niukanlaisesti.

– Suojelupoliisi seuraa paikallisesti ja kansainvälisesti Suomen kansalliseen turvallisuuteen vaikuttavia ilmiöitä ja kehityskulkuja. Eri kansallisuuksien ja kansainvälisten yhtiöiden toimesta toteutetut maantiekuljetukset eivät sellaisenaan muodosta uhkaa kansalliselle turvallisuudelle, mutta eri alojen yhtiöitä (myös logistiikka-alan) voidaan hyödyntää myös Suomelle epäedullisessa toiminnassa, kuten pakotteiden kierrossa, kertoo suojelupoliisi (supo) STT:lle sähköpostitse lähettämässään lausunnossa.

STT:n tietojen mukaan supo olisi tehnyt alalla tiedusteluja PLC:n toiminnasta, mutta tätä supo ei kommentoi.

– Tuohon väitteeseen emme voi valitettavasti ottaa kantaa – emme voi kommentoida operatiivista toimintaamme.

Traficomin Västilän mukaan venäläiskuljettajien osuus Suomen yhteiskunnalle tärkeästä logistiikasta ei kuitenkaan nykytilanteessa ole niin suuri, että se antaisi syytä huoleen esimerkiksi turvallisuussyistä. Västilän mukaan viranomaiset kuitenkin seuraavat tilannetta tarkasti.

Moroz on ollut kannattava yhtiö Ukrainan sodan aikana, joskin aivan viime aikoina sen tuloksessa on näkynyt laskua. Morozin liikevaihto oli vielä tilikaudella 2021 noin 10 miljoonaa euroa, mistä se hyppäsi seuraavana vuonna yli 16 miljoonaan euroon ja pysyi samalla tasolla vuonna 2023.

Liiketulos noin kolminkertaistui vuodessa 1,5 miljoonaan euroon vuonna 2022 ja nousi edelleen 1,9 miljoonaan vuonna 2023. Vuonna 2024 yhtiön tulos kuitenkin laski 1,1 miljoonaan euroon.

Moroziin kiinnittyy henkilöstövuokrausfirma Finzer, jolta yhtiö on työsuojelutarkastusasiakirjojen mukaan vuokrannut työvoimaa. Finzerin liikevaihto nousi puolella vajaaseen 4,7 miljoonaan euroon vuonna 2022 ja on pysynyt samalla tasolla vuoteen 2024 asti, jolloin liikevaihto oli 4,4 miljoonaa euroa. Finzer on tehnyt liikevaihtoonsa nähden pientä voittoa tai tappiota viime vuodet.

PLC Transit Servicen liikevaihto lähti kasvuun jo ennen Ukrainan suursodan alkua ja kaksinkertaistui vuoden sisään 13,4 miljoonaan euroon vuonna 2022. Vuonna 2023 liikevaihto oli 14,2 miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2022 yhtiö oli kannattava ja teki lähes 500 000 euron tuloksen, mutta vuonna 2023 tulos laski nollan tuntumaan.

Lue myös

"Kuka haluaa olla häviäjä?" – Vihreä siirtymä saattaa pilata saavutuksensa, jos se ei ole reilu

Vihreämpään yhteiskuntaan -tilaisuudessa visioitiin tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa
21.6.2025 12:00

Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?

Puolustuksen lisämiljardit eivät saisi valua vain amerikkalaisille ja israelilaisille asekauppiaille, toimittaja Pekka Pohjolainen kirjoittaa
21.6.2025 8:00

Nämä ovat saunan vaaranpaikat, kertoo vakuutusyhtiö – Syytä muistaa jokaisen

Sauna kuuluu suomalaiseen juhannukseen. Olipa sitten sateinen, kylmä tai heleän kesäinen päivä, löylyt...
20.6.2025 21:15

Aihetunnisteet

Kotimaa Liikenne

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Tarinat | Neuvostoliitto pommitti, mutta juhannusperinteistä ei tingitty – Katso kuvat!
Tarinat | 20.6.2025 10:00
Tutkijan mukaan Purran avustajan kommenteilla työttömien työvelvoitteesta ei ole perusteita
Uutiset | 19.6.2025 14:57
Alkoholi on Euroopassa kalliimpaa vain kahdessa maassa kuin Suomessa
Uutiset | 19.6.2025 14:25
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19
Israel tulistui: Tämä on Iranin johtajan loppu
Uutiset | 19.6.2025 13:48
Tarkka-ampuja Vasyl osuu kohteeseen 2290 metrin päästä – eliittisotilas on taistellut Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien
Uutiset | 18.6.2025 10:00
”Yhden karhun saatan kaataa” – Näin kansanedustajat viettävät juhannusta
Uutiset | 19.6.2025 18:23
Putinilta kysyttiin Zelenskyistä: ”Herran tähden”
Uutiset | 19.6.2025 7:50
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19
Raportti paljastaa: Tämän maan ydinasearsenaali kasvaa huimaa vauhtia
Uutiset | 17.6.2025 21:45
Sotilaan aviorikos kuohuttaa: Ankara kohtalo
Uutiset | 16.6.2025 21:46
Tarkka-ampuja Vasyl osuu kohteeseen 2290 metrin päästä – eliittisotilas on taistellut Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien
Uutiset | 18.6.2025 10:00
Miten pitää muurikkapannu kunnossa? – Marttojen asiantuntija: Valurauta ruostuu hyvin herkästi
Uutiset | 15.6.2025 18:30
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Vältä mokat terassin kanssa – ”Pahin virhe”
Uutiset | 16.6.2025 22:01
Huoli heräsi: Venäjän joukot murtautuivat uudelle alueelle
Uutiset | 13.6.2025 21:04
Moni uskoo tämän olevan taloyhtiöissä kiellettyä – Kiinteistöliitto: ”Kuuluu normaaliin elämään”
Uutiset | 30.5.2025 21:45
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
“Se oli kyllä hirvittävä vehje”– Finnair vältti neuvostokoneiden hankinnat, vaikka paine YYA-Suomessa oli kova 
Uutiset | 29.5.2025 21:00
Uhkaus: Käännymme kiinalaisten puoleen
Uutiset | 27.5.2025 21:23
Ex-komentajalta tyly viesti ukrainalaisille: Unohtakaa
Uutiset | 24.5.2025 21:12
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
“Puusta veistetty” Pyörremyrsky oli kuin paranneltu Messerschmitt – sodan päättyminen katkaisi kotimaisen hävittäjän tien taivaalle 
Uutiset | 10.6.2025 21:05

Uusimmat

”Kuka haluaa olla häviäjä?” – Vihreä siirtymä saattaa pilata saavutuksensa, jos se ei ole reilu
Uutiset | 21.6.2025 12:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Nämä ovat saunan vaaranpaikat, kertoo vakuutusyhtiö – Syytä muistaa jokaisen
Uutiset | 20.6.2025 21:15
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Tarinat | Neuvostoliitto pommitti, mutta juhannusperinteistä ei tingitty – Katso kuvat!
Tarinat | 20.6.2025 10:00
Meppi nimeää Euroopan sisäisiä haasteita, joista ei puhuta tarpeeksi – ”Jotain sieltä on tulossa”
Uutiset | 20.6.2025 9:02
Venäjän talousministeri varoitti: Talous on taantuman partaalla
Uutiset | 19.6.2025 18:40
”Yhden karhun saatan kaataa” – Näin kansanedustajat viettävät juhannusta
Uutiset | 19.6.2025 18:23
Tiesitkö? Monet grilliherkut voivat olla koiralle kohtalokkaita
Uutiset | 19.6.2025 18:00
MTV: EU-säännöt vaativat Suomelta 6–10 miljardin lisäsopeutusta ensi vaalikaudella
Uutiset | 19.6.2025 17:13
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Nuorten liikennekuolemat järkyttävät – Autokoululiitosta kerrotaan, mikä parantaisi turvallisuutta
Uutiset | 15.6.2025 8:00
“Tässä maassa ei voi olla kahta kokoomusta “ – Riikka Purran haastanut Arto Luukkanen palauttaisi puolueen tavallisen duunarin asialle 
Uutiset | 13.6.2025 8:00
Toimittajalta | Satasia tiskiin ja häpeän tunne päälle – Eduskuntaan kokoontui joukko naisia, joille vaihdevuosien vähättely riittää
Uutiset | 11.6.2025 15:19

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
”Kuka haluaa olla häviäjä?” – Vihreä siirtymä saattaa pilata saavutuksensa, jos se ei ole reilu
Uutiset | 21.6.2025 12:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Nämä ovat saunan vaaranpaikat, kertoo vakuutusyhtiö – Syytä muistaa jokaisen
Uutiset | 20.6.2025 21:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Ihmisen, rahan vai valtion valtaa?
Mielipide | 19.6.2025 13:09
Lukijalta: Rautavaara olisi huippupaikka matemaattis-luonnontieteelliselle lukiolle
Mielipide | 19.6.2025 10:21
Lukijalta: Kemianteollisuus ry. ja Euroopan rahaunioni
Mielipide | 18.6.2025 14:51
Lukijalta: Ikä on turvallisuusriski
Mielipide | 18.6.2025 9:46
Lukijalta: Riittävän riittämätön puolustus
Mielipide | 12.6.2025 9:59
Lukijalta: Ihmisen, rahan vai valtion valtaa?
Mielipide | 19.6.2025 13:09
Lukijalta: Ikä on turvallisuusriski
Mielipide | 18.6.2025 9:46
Lukijalta: Onko saamelaisen alkuperäiskansanosan kohtalo hallitusyhteistyön hintana?
Mielipide | 17.6.2025 15:10

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Päivi Mononen-Mikkilä jatkaa keskustanaisten johdossa
Uutiset | 16.6.2025 14:07
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Päivi Mononen-Mikkilä jatkaa keskustanaisten johdossa
Uutiset | 16.6.2025 14:07
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste