Ulkoministeri Valtonen toivoo tulleista uusia neuvotteluja
Tuontitullit
Ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) sanoo pitävänsä Yhdysvaltain ilmoitusta tuontitullien korotuksista valitettavana.
Samalla hän toivoo ilmoituksen oleva alkusysäys neuvotteluille, joiden kautta päädyttäisiin lopulta alhaisempiin tulleihin ja parempiin kaupan edellytyksiin tulevaisuudessa.
Valtonen korosti Brysselissä, että vapaa kaupankäynti ja markkinatalous ovat luoneet länsimaihin paljon vaurautta ja muuta hyvää viimeksi kuluneiden 200 vuoden aikana.
Myös Yhdysvaltain asema maailman vauraimpana ja vaikutusvaltaisimpana maana perustuu siihen, että se on nojannut koko historiansa ajan markkinatalouteen, Valtonen muistutti.