Sanoma selkeytti lehtitilausten irtisanomisia kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta
Mediayhtiö Sanoma on selkeyttänyt lehtitilausten irtisanomisehtoja kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta. Kuluttaja-asiamies edellytti Sanomalta korjauksia lehtisopimusten irtisanomisaikoihin ja irtisanomiskanavia koskevien ehtojen esittämiseen.
Kuluttaja-asiamies oli kiinnittänyt huomiota tilausehtoihin, joiden mukaan maksukortilta veloitettavien toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanominen päättää tilauksen vasta kuluvan tilaus- tai maksukauden loppuun. Tämän vuoksi irtisanomisaika muodostui yli kuukauden pituiseksi. Pisimmillään irtisanomisaika saattoi olla jopa lähes 12 kuukautta.
Sanoman antaman selvityksen mukaan sopimusehdoista saattoi saada väärän käsityksen maksukortilta veloitettujen tilausten irtisanomisajasta. Sanoman mukaan kuluttajalla on ollut aina mahdollisuus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus enintään 30 päivän irtisanomisajalla riippumatta tilauksen maksutavasta.
Sanomalla oli tarjolla useita eri irtisanomiskanavia ja eri kanavissa erilaisia ajankohtia tilausten päättymiselle. Tilaajat olivat voineet päättää lehtitilauksen enintään kuukauden irtisanomisajalla vain pyytämällä sitä asiakaspalvelijalta puhelimessa tai käyttämällä irtisanomiseen Sanoman verkkosivuilta löytyvää palautelomaketta.
Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan tilaajat eivät olleet löytäneet tai osanneet käyttää Sanoman tarjoamia irtisanomiskanavia, minkä vuoksi he olivat irtisanoneet lehtitilauksensa päättymään vasta tilausjakson loppuun.
Kuluttajansuojalain mukaan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika ei saa olla kohtuuttoman pitkä. Kuluttaja-asiamiehen vakiintuneen kannan mukaan irtisanomisajan pituus voi olla pisimmillään yksi kuukausi.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Sanoman tilausehdot sekä irtisanomismenettely olivat kuluttajansuojalain mukaan epäselviä ja siten kohtuuttomia.
Sanoma Media Finland on STT:n enemmistöomistaja.