Ovaska: Budjettiehdotus tuottaa pettymyksen autoilijoille – "Ristiriitaisuus on valtava"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) pitää valtiovarainministeri Riikka Purran (ps.) ensi vuoden talousarvioesitystä liikenteen osalta pettymyksenä.
– Talousarvioehdotus on pettymys suomalaisille autoilijoille, Ovaska sanoo tiedotteessa.
Ovaska toteaa, että liikenteen asiantuntijat ja ammattiautoilijat vaativat lisäyksiä perusväylänpitoon, mutta tiestön korjausvelka jatkaa kasvuaan Purran budjettiehdotuksen myötä.
– Perussuomalaiset ovat keskustan ohella vaatineet perusväylänpitoon lisää rahaa. Sipilän ja Marinin hallitukset onnistuivat lisäämään panostuksia. Herääkin kysymys, miksei perussuomalaiset pysty tähän, vaikka puolueella on sekä valtiovarain- että liikenneministerin salkut, Ovaska toteaa.
Ovaska muistuttaa, että hallitusohjelmassa on luvattu parempikuntoisia teitä, sujuvia tietoliikenneyhteyksiä kautta Suomen, liikenneturvan parantamista sekä koko Suomen väyläverkoston kehittämistä. Budjettiesitys ei näitä tavoitteita kuitenkaan tue, näkee keskustaedustaja.
– Ristiriitaisuus kesän ohjelman ja nyt julkaistujen lukujen välillä on valtava.
– Ensi vuonna perusväylänpidon määrärahatasoa ollaan laskemassa, maaseudun ihmisille ja huoltovarmuudelle tärkeiden yksityisteiden valtionavustuksista leikataan pois kolmannes, ihmisten asiointipalveluiden kannalta tärkeiltä laajakaistahankkeilta valtionrahoitus ollaan viemässä kokonaan pois sekä kevyen liikenteen väylien rakentamisrahoihinkin iskee säästöleikkuri.
Ovaskan mukaan kyseessä on ”kokoomuslainen keskittämispolitiikka, jonka sanansaattajaksi ministeri Purra on valjastettu”.
Hallitusohjelmaan kirjattua neljän miljardin euron liikennepakettia Ovaska pitää silmänkääntötemppuna, koska sitä ollaan rahoittamassa valtion omaisuudesta saatavilla myyntituloilla.
– On kyseenalaista siirtää normaaleja kehysmenoja tällaiseen erillisratkaisuun varsinkin, kun väyläinvestointien loppurahoitusta ollaan jättämässä tulevien hallitusten murheeksi. Menokehykset tulisi mielestäni pitää mahdollisimman kattavana, jotta kaikkia valtion menoja voidaan arvioida osana kokonaisratkaisua ja taloudenpitoon saadaan pitkäjänteisyyttä.
Ovaskan mielestä hallituksen investointipolitiikassa näkyvät puoluepoliittiset päämäärät.
– Esimerkiksi asiantuntijaselvityksissä hukkainvestoinniksi luokiteltuun Turun tunnin junaan olisi varaa laittaa jopa puoli miljardia euroa. Samalla rahalla voitaisiin laittaa Suomen kuoppaiset tiet kuntoon sekä korjata huonokuntoisia raiteita ja siltoja.