Hormuzinsalmen liikenne vilkastumassa, kymmeniä aluksia pääsi läpi
Lähi-itä
Hormuzinsalmen läpi on eilen kulkenut enemmän aluksia kuin kertaakaan sitten Lähi-idän sodan alkamisen, kertoo analytiikkayhtiö Kpler.
Yhtiön lukujen mukaan salmen läpi liikennöi maanantaina 35 rahtialusta, mikä on lähes kolmannes siitä määrästä, joka rauhan aikana kulki salmen läpi päivittäin. Persianlahden Intian valtamereen yhdistävä salmi kuuluu maailman meriliikenteen solmukohtiin.
Iranin ryhmää rauhanneuvotteluissa johtavan Mohammad Bagher Ghalibafin mukaan Hormuzinsalmen hallinta tulee pysymään Iranilla, eikä paluuta sotaa edeltävään tilanteeseen ole.