Moni autoilija unohtaa tämän perussäännön
Jopa neljännes autoilijoista jättää käyttämättä vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä, selviää Liikenneturvan tekemästä seurannasta.
Liikenneturva kertoo tarkkailevansa vuosittain autojen suuntamerkin käyttöä risteyksissä ja liikenneympyröissä.
Risteysalueilla vilkkua käytetään hieman paremmin kuin liikenneympyrässä, mutta parannettavaa on kummassakin, järjestö kertoo.
Vuoden 2025 seurannan mukaan 84 prosenttia kuljettajista käytti vilkkua risteyksessä ja vain 74 prosenttia liikenneympyrässä.
Tilanne on Liikenneturvan mukaan pysynyt samanlaisena useita vuosia.
Liikenneturva muistuttaa, että vilkun käytöllä viestitään muille liikkujille.
Vilkun perusteella muut tielläliikkujat voivat ennakoida toistensa liikkumista, olipa sitten kyse kaistanvaihdosta tai kääntymisestä.
– Liikenneympyrästä poistuttaessa on näytettävä suuntamerkkiä. Tilanne on sama kuin muissakin liittymissä: aikeesta poistua kerrotaan muille tienkäyttäjille näyttämällä vilkkua, Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi tähdentää tiedotteessa.
– Kanssakulkijat eivät osaa lukea ajatuksiasi, joten kerro heille aikeistasi, hän lisää.
Tiedotteessa muistutetaan, että liikenneympyrästä poistuessa täytyy väistää suojatietä ylittäviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Vilkun käyttäminen on senkin vuoksi tärkeää, että muut autoilijat ymmärtävät pysähtymisen syyn.