Lintilä suosittaa kuljetusyrittäjille indeksiehtoa sopimuksiin – "Liian moni on ilman sitä"
Kuljetusyritysten kannattaisi huolehtia sopimuksiinsa indeksiehto kustannusahdingon helpottamiseksi, kehottaa elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.).
– Meillä taitaa olla noin 60 prosenttia yrityksistä, joilla on sopimuksissa indeksiehto, mutta liian moni on ilman sitä. Ja hyvin vakavasti vetoan näihin yhtiöihin, että ottakaa indeksiehto sopimukseen, Lintilä sanoi eduskunnan kyselytunnilla.
Lintilän mukaan kuljetussopimusten hintojen indeksitarkistuksella voitaisiin vaikuttaa tilanteeseen nopeasti.
Elinkeinoministerin mukaan tilanteen helpottamiseksi ei ole olemassa mitään yhtä helppoa keinoa.
– On viitattu jakeluvelvoitteeseen, että sitä kautta tuotaisiin ratkaisu tähän tilanteeseen. Ei se tule kompensoimaan tätä tilannetta, mitä näitten hintojennousun kannalta on tapahtunut.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) totesi, että jakeluvelvoitteen väliaikaisella alentaminen ei ole ongelmatonta, koska aiheeseen liittyy paljon investointeja ja tärkeä tulevaisuuden suunta liikenteen päästöttömyydestä.
Toinen tapa auttaa kuljetusyrittäjiä olisi koronakriisistä tutun kustannustuen kaltainen suora tuki yrityksille.
– Siinäkin olisi tärkeää kuitenkin huolehtia, että maksatus onnistuisi nopeasti.
Kolmas tapa on Saarikon mukaan varmistaa, että akuutti kassakriisi ei ole kaatamassa yrityksiä turhaan, ja auttaa yrityksiä myös lainavaltuuksien avulla.
– Näitä keinoja me valmistelemme työ- ja elinkeinoministeriön ja muiden ministeriöiden kanssa, ja varautumisen ministerityöryhmä tätä kokonaisuutta käsittelee.
Energian hinnoista hallitusta höykyttivät kyselytunnilla perussuomalaiset, jotka vaativat hintojen nousun kompensointia suoraan kansalaisille eräiden muiden Euroopan maiden tapaan.
Saarikko muistutti, että Suomessakin hallitus on tehnyt päätöksiä energian hintojen nousun vuoksi.
– Niistä tärkein ja suurin ratkaisu on ollut verotukseen liittyvä työmatkavähennys autoa töissä, työmatkallaan käyttävien suomalaisten arjen, lisäeurojen turvaksi.
Valtiovarainministeri huomautti, että moni maa Suomea huomattavasti riippuvaisempi Venäjältä tuodusta energiasta, etenkin maakaasusta.
– Tuo hinnannousu on ollut noin kymmenkertainen. Meidän onnemme tässä muutoin hyvin vaikeassa tilanteessa on se, että energiaratkaisumme eivät ole perustuneet niin vahvaan riippuvuuteen Venäjästä eivätkä muutenkaan vaikkapa kotitalouksien osalta erityisesti maakaasuun.
Saarikko muistutti, ettei Suomen valtiontalouden tilanne ole toisaalta välttämättä lähellekään niin hyvä kuin monen verrokkimaan.
– Taustalla on 15 miljardin velka koronasta. Näille kriisitoimille tuon vaikean ajan yli oli laaja tuki eduskunnassa. Emme ole sulkeneet pois jatkotoimia, mutta me etenemme kiireellisyysjärjestyksessä. Nyt pöydällä ovat kuljetusalan kysymykset, hän painotti.