Hätkähdyttävä tieto liikenteestä – tämä yleistyvä ilmiö aiheuttaa jo ison onnettomuusriskin!
Väsymys on suomalaisille autoilijoille tuttu ja jatkuvasti yleistyvä matkakumppani. Liikenneturvan kyselyt kertovat, etteivät kuljettajat ota ajon aikaista väsymystä riittävän vakavasti. Moni ei kuitenkaan ole valmis siirtämään ajoa väsymyksen takia.
Kun Liikenneturva kysyi kuljettajilta näiden kokemuksista liikenteessä viimeisen vuoden ajalta, 15 prosenttia kertoi ajaneensa niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtamista rattiin.
Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm evästää ottamaan väsymyksen vakavasti. Nyholm korostaa, että nukahtamisen lisäksi myös vireystilan lasku kasvattaa onnettomuusriskiä.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan väsymys vaikuttaa jopa joka viidennen kuolonkolarin taustalla.
– Ratissa väsyneenä sinnittelevä kuljettaja on todennäköisesti jo ylittänyt tai ylittämässä oman toimintakykynsä rajat. Kun väsymys iskee, kuljettajan tarkkaavaisuus herpaantuu, silmänräpäysten kesto pitenee ja tästä voidaan liukua mikrouneen. Mikrounen aikana kuljettaja ei huomioi ympärillään tapahtuvia asioita tai edes huomaa, että valot sammuvat. Väsyneenä kuljettajan kyky arvioida omaa ajokuntoaan on heikentynyt, Nyholm selventää tiedotteessa.
Kellojen siirron myötä monen on justeerattava vuorokausirytmiään.
Liikenneturvan viime vuonna toteuttamassa kyselyssä joka viides kuljettaja kertoi tuntevansa olonsa usein väsyneeksi talviaikaan ajaessaan. Kolme viidestä kuljettajasta olisi valmis jättämään ajamisen väliin väsymyksen takia.
Nyholm muistuttaa, että tahdonvoima ei riitä väsymyksen selättämiseen.
– Kuljettajat pyrkivät usein kompensoimaan väsymystä keinoilla, jotka mahdollistaisivat edelleen ajamisen. Pitemmän päälle väsymystä voi torjua vain nukkumalla. Jos väsymys yllättää kesken ajon, paras keino sen taltuttamiseen on matkan keskeyttäminen. Jos se ei ole mahdollista, voi juoda kahvia tai muuta kofeiinipitoista ja ottaa sen jälkeen vartin tirsat, sillä kofeiinin vaikutus alkaa viiveellä, Nyholm vinkkaa.
Väsymyksen lisäksi ajokuntoon vaikuttavat niin flunssat, päihteet, lääkkeet kuin tunnekuohutkin. Nyholm korostaa, että ajokunnosta tulisi puhua vielä laajemmin.
Kuljettajan ajokunnolla on Mia Nyholmin mukaan merkittävä vaikutus ajamisen turvallisuuteen.
– Omasta ajokunnosta tulisi olla kartalla ennen ratin taakse asettumista. Vaihtoehtoiset ratkaisut ajamiselle kannattaa miettiä etukäteen. Oli sitten ratkaisuna ajon siirtäminen, keskeyttäminen, tauottaminen tai joko kuskin tai kulkumuodon vaihtaminen, tärkeintä on, että vain ajokuntoisena ajetaanhän, Nyholm toteaa.
Liikenneturvalla on tarjota viisi hyvää vinkkiä ajokunnon huomiointiin.
Aja vain ajokuntoisena. Matkustajana seuraa myös kuljettajan vointia.
Vältä väsymys ajossa nukkumalla matkaa edeltävänä yönä vähintään 6 tuntia. Ota tarvittaessa torkut ennen matkaa. Huomioi, että moni lääke voi väsyttää.
Tauota riittävästi ja huomioi pysähdykset myös matka-ajassa.
Vältä ajamista sairaana. Kipeänä levätään. Myös tunnekuohut vaikuttavat ajokuntoon – älä pura stressiä tai pahaa mieltä liikenteessä.
Kun ajat, et ota. Muista, että alkoholi voi vaikuttaa vielä seuraavanakin päivänä