Suomen Kuvalehden haastattelema professori: Lapsilta vaaditaan liikaa liian varhain
– Pitäisi keskustella siitä, mikä on peruskoulun tehtävä, sanoo pitkän uran tehnyt psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen Suomen Kuvalehden laajassa haastattelussa.
– Kasvatetaanko huippuyksilöitä vai halutaanko pitää huolta siitä, että kaikki pärjäävät?
Keltikangas-Järvinen puhuu jopa ideologisesta muutoksesta.
Opetushallituksen ja koulutuspolitiikan tavoitteet ovat hänestä amerikkalaistuneet, keskittyneet yksilölliseen menestykseen. Ennen tavoitteena oli tasa-arvo.
– Yhdessä lehtijutussa hehkutettiin Vantaan uusia hienoja oppimiskuvioita. Virkamies sanoi haastattelussa, että eihän näissä tietysti kaikki pysy mukana. Tuosta vain, sivulauseessa!
Profesorin mielestä on myös mielenkiintoista, että puhutaan poikien syrjäytymisestä, mutta ei tyttöjen uupumuksesta.
– Ne eivät ole erillisiä asioita, vaan molemmat liittyvät siihen, että lapsilta vaaditaan liikaa liian aikaisin.
Jakauma oppimistuloksissa ei noudattele enää Gaussin käyrää, vaan jakautuu hyviin ja huonoihin oppilaisiin. Ero on kasvanut tyttöjen ja poikien välillä, sosiaaliluokkien välillä ja kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä.
– Me olemme matkalla segregaatioon! Ei se ole mikään mielipide tai poliittinen näkemys, se on se uhkakuva, josta Opetushallituksen pitäisi olla huolissaan.