Pienempiin teihin ollaan yhä tyytymättömiä

Liikenne

Tänä vuonna Suomen tiestöä päällystettiin enemmän kuin yli vuosikymmeneen, kertoo Väylävirasto.

Teitä päällystettiin uudelleen noin 4  000 kilometriä. Väyläviraston mukaan Suomen päällystetyistä 51  000 tiekilometristä yli kymmenesosa on yhä huonokuntoisia.

Loppukesästä Väylävirasto tutki tienkäyttäjien tyytyväisyyttä, joka on pääväylien osalta noussut. Tyytyväisyys pääväylien ulkopuolisiin teihin on kuitenkin yhä matalaa. Näitä väyliä päällystettiin 1  500 kilometriä.

Esimerkiksi Lapissa tiestön korjausvelka on kasvanut hiljalleen, kun uudelleenpäällystämiseen on ollut vähän rahoitusta.

–  Kun korjausvelkaan yhdistää tällaiset lauhat talvet, on jälki paikoin pahaa, sanoo Lapin ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa.

Tienkäyttäjien tyytyväisyys ei ole Lapissa parantunut, vaikka talvihoitoluokkia korotettiin muutama vuosi sitten. Ylinamman mukaan autoilija ei vertaa olosuhteita edellisiin talviin. Myös asenteet liikenteessä tuntuvat muuttuvan.

–  Olosuhteiden huomioiminen rapautuu. Oli keli mikä vaan, yritetään ajaa suurinta sallittua nopeutta, valitettavasti.

Ilmastonmuutoksen hintalappua tiestölle on asiantuntijoiden mukaan vaikea arvioida.

–  Voihan olla, että muutama seuraava talvi onkin hyvä tasaisen kylmä talvi, Ylinampa sanoo.

Etelä-Suomessa päällysteiden kuluminen märkien talvien aikana on jo tuttu ilmiö, johon on varauduttu. Kun päällyste alkaa sateiden myötä kulua, vaurioita voi tulla nopeasti.

–  Paikallisia yllätyksiä voi tulla, sanoo Kaakkois-Suomen ely-keskuksen Tuomas Vasama.

Kaakkois-Suomen ely-keskus vastaa muun muassa Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson talvikunnossapidon hankinnoista. Vasaman mukaan lisäraha päällystämiseen tuli juuri viime talven jälkeen tarpeeseen.

Eteläisessä Suomessa tienkäyttäjien tyytyväisyys on kehittynyt viime vuosina parempaan suuntaan. Nousua on tyytyväisyydessä tienpitoon sekä talvisin että kesäisin. Vasama ei ole huomannut, että tienkäyttäjien asenne olisi muuttunut vaativampaan suuntaan.

–  Palautetta toki tulee aiempaa enemmän, koska kanavia on nykyään paljon, sanoo Vasama.