KKV: Kuluttajilla vääriä käsityksiä ostosten palautusoikeudesta
Monilla kuluttajilla on virheellisiä käsityksiä ostosten palauttamisesta ja peruuttamisesta, ilmenee Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) teettämästä kyselystä.
Kyselyyn vastanneista kuluttajista lähes puolet oletti, että myymälästä ostetun virheettömän tuotteen saa aina halutessaan palauttaa. Todellisuudessa tuotteen voi kuitenkin palauttaa vain, jos yritys on myöntänyt tuotteille vaihto- ja palautusoikeuden.
Lisäksi yli 40 prosenttia kuluttajista oli siinä uskossa, että heillä on aina oikeus peruuttaa verkkokaupasta tehty ostos. Näin voi kuitenkin tehdä vain tietyin edellytyksin.
Sen sijaan suurin osa vastaajista tiesi, että kuluttaja voi valittaa tuotteen virheestä ja saada hyvitystä ilman kuittiakin, jos hän pystyy osoittamaan tuotteen ostoajankohdan ja -paikan.
Puhelinkyselyyn vastasi yli tuhat täysi-ikäistä kuluttajaa touko-kesäkuussa.