Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on raportoitu löperöistä käytänteistä, Klarna toistuu yhteydenotoissa
Hallitus kertoi torstaina erilaisista toimista, joihin se ryhtyy, jotta Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa ulkopuolisten käsiin joutuneita asiakkaiden henkilötietoja ei käytettäisi väärin. Yksi näistä liittyy verkkokauppaostosten maksamiseen, jossa nähdään tarvetta lainsäädännön kiristämiselle.
– Henkilötunnuksen ja muiden yksilöä koskevien tunnistetietojen, kuten nimen ja osoitteen avulla, on valitettavasti mahdollista tehdä petoksia. Tämä koskee myös kuluttajakauppaa, sanoi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) torstaina hallituksen tiedotustilaisuudessa.
Oikeusministeriö ryhtyy lakiuudistukseen, jonka tavoitteena on, että vastedes netistä ei voisi ostaa kertaluotolla tai laskulla maksaen ilman vahvaa tunnistautumista.
Vahva tunnistaminen tarkoittaa henkilöllisyyden todentamista esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ryhmäpäällikkö Paula Hannulan mukaan hyödykesidonnaisesta kertaluotosta puhutaan, kun ostos maksetaan useassa erässä. Laskulla maksaminen taas tarkoittaa sitä, että lyhyellä maksuajalla, tyypillisesti kahden viikon sisään, maksetaan tavara yhdessä erässä.
– Kertaluottoja ja laskunmaksuvaihtoehtoa ihan yleisesti voi maksutavaksi valita niin, että käyttää toisen henkilön henkilötietoja tilauksen yhteydessä, hän sanoo.
KKV on selvittänyt tänä syksynä, kuinka paljon kuluttajat raportoivat virastoon maksutavoista, joilta ei vielä edellytetä vahvaa tunnistautumista.
– Kolmen vuoden aikavälillä jäi haaviin, joskin rajallisilla hakumahdollisuuksilla, parisenkymmentä yhteydenottoa, jotka linkittyivät joko identiteettivarkauteen tai siihen, että kuluttajat ihmettelivät, miten pelkästään toisen nimi ja henkilötunnus antamalla voisi sitten laskulla tai osamaksulla tilata tuotteita verkkokaupasta, Hannula sanoo.
Klarna on toimija, joka toistuu KKV:n yhteydenotoissa.
– Toki Klarnalla voi olla iso markkinaosuus, mikä voi vaikuttaa siihen, että miksi sen nimi toistuu, Hannula korostaa.
Klarna on ruotsalainen verkkokaupoille maksamisratkaisuja tarjoava yritys. Sen Suomen kaupallinen johtaja Jacob Segercrantz sanoo, että tällä hetkellä yritys ei vaadi kaikissa ostoksissa vahvaa tunnistautumista heti verkkokaupan kassalla, mutta vaatii sitä aina kun maksutapahtuma suoritetaan.
– Tämän lisäksi vaadimme sitä aina, jos Klarnan turvallisuusjärjestelmä indikoi minkäänlaisia merkkejä siitä, että kaikki ei ole kunnossa.
Sen jälkeen kun Vastaamon tietomurto tuli ilmi, Klarna päätti ylimääräisistä turvatoimista, kuten siitä, että kuluttajan ei enää tarvitse tehdä erillistä kieltoa Klarna-ostoille. Asiakastiedolle ja Bisnodelle tehdyistä luottokielloista välittyy tieto Klarnalle jokaisen tilauksen yhteydessä.
Pelkillä henkilötiedoilla ei tälläkään hetkellä saa rahaa lainaksi eikä voi maksaa verkossa saman tien verkkopankkimaksuna. Piia-Noora Kauppi Finanssiala ry:stä vakuuttaa, että pankista ei saa luottoa ilman vahvaa tunnistamista.
– Pankkiasioinnin suhteen voi olla rauhassa, jos henkilötunnus on päätynyt vääriin käsiin.
Finanssialan tietoon on kuitenkin tullut, että olisi joitakin pikavippiyrityksiä, jotka eivät tee vahvaa tunnistamista.