Keskustanuoret: Saimaan kanava pitää rakentaa Suomen rajojen sisäpuolelle – Patistavat ministereitä välittömiin toimiin
Keskustanuoret vaatii elinkeinoministeri Wille Rydmania (kok.) ja puolustusministeri Antti Häkkästä (kok.) käynistämään välittömät toimenpiteet, jotta Saimaan kanava voitaisiin rakentaa Suomen rajojen sisäpuolelle.
Kannanotossaan keskustanuoret patistelee ministereitä käynistämään välittömät toimenpiteet hankesuunnitelman luomiseksi. Keskustanuoret vaatii myös rahoituksen selvittämistä EU:N TEN-T liikenneverkkojärjestelmän, sekä Naton kautta.
– Hankkeella olisi merkittävä alueellinen vaikutus kauppamerenkulun väylänä, sekä sijaintinsa puolesta myös puolustusteknisesti rajaa mukailevan reitin muodostaessa kriisitilanteessa vallihaudan, kannanotossa sanotaan.
Saimaan kanava on puoliksi Suomen ja puoliksi Venäjän alueella. Se suljettiin liikenteeltä Venäjän aloitettua agressiivisen hyökkäyssodan Ukrainassa vuonna 2022. Kanava kulkee Saimaalta Suomenlahdelle.
Keskustanuoret korostaa, että Saimaan kanavan sulku on ollut valtaisa isku alueen elinkeinoille ja tavaraliikenteelle.
Siirtyminen maateitse tapahtuvaan kuljetukseen on ollut valtava kustannuserä yrityksille. Niin kutsuttu rekkaralli on ollut keskustanuorten mukaan omiaan syventämään itäisen Suomen teiden korjausvelkaa.
– Sisävesiemme merkitystä kulkuväylänä on korostettu myös EU-tasolla. Ilman uutta väylää on kuitenkin vaikeaa nähdä laivaliikenteen elpyvän vuosikymmeniin, sillä luottamus Venäjään ei sodan päätyttyäkään palaudu hetkessä, kannanotossa sanotaan.
– Ministeri Rydmanin on uskallettava hyödyntää tätä valttikorttia rahoituksen saamiselle kanavan rakentamiseksi rajojemme sisäpuolelle, keskustanuorten varapuheenjohtaja Antti Paunonen summaa.
Keskustanuorten puheenjohtajan Jere Tapion mukaan kanavahankkeeseen liittyy tavaraliikenteen lisäksi vahva puolustuspoliittinen intressi.
Tapion mukaan ministeri Häkkäsen on viipymättä selvitettävä hankkeen puolustuspoliittista potentiaalia, ja rahoitusta Nato- kumppaneiden kanssa yhteistoiminnassa.
Keskustanuorten mukaan uusi kanavareitti voisi kulkea Lappeenrannasta Nuijamaan, Vainikkalan ja Vaalimaan kautta Vironlahdelle.
– Koska alueella on jo valmiiksi rakennettua osuutta noin 20km edestä, muodostuisi se kokonaiskustannuksiltaan merkittävästi Kymijoen kanavaa halvemmaksi hankkeeksi. Tämän lisäksi sulkuja laajentamalla ko. reitille saataisiin mahdollistettua nykyaikaisen laivakaluston täysimääräinen kulku Saimaalle.
Keskustanuorten mukaan ehdotettu reitti muodostaisi selkeän itärajaa myötäilevän kulkuesteen.
– On myös paikallaan muistaa, että alueella toimivat suuret kansainväliset yhtiöt tekevät päätöksiä tehtaiden tulevaisuudesta riskiarvioihin pohjaten. Mikäli nykyiselle logistiikkarumballe ei löydy edes suunnitelmatasolla vaihtoehtoa, on todennäköistä, että kato korjaa yhä suuremman siivun Itä-Suomen yrityksistä tulevien vuosien aikana. Siispä toimiin on ryhdyttävä viipymättä, Paunonen ja Tapio sanovat.