Keskustaedustaja: Suomenkielinen asiakaspalvelu pitää taata lailla
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä esittää Suomeen lakia, jonka mukaan yritysten tulisi tarjota asiakaspalvelua suomen kielellä.
Kärnä kertoo olevansa huolissaan sekä suomen kielen elinvoimaisuudesta että ihmisten asioinnin sujuvuudesta.
– Ei voi olla niin, että Pihtiputaan mummon täytyy osallistua englannin kielikurssille pärjätäkseen elämässään Suomessa. Tilanne on valitettavasti luisumassa tähän erityisesti pääkaupunkiseudulla. Tuo luisu on katkaistava, hän sanoo tiedotteessa.
Kärnä aikoo jättää asiasta lakialoitteen. Kielilakia, joka takaa viranomaispalveluiden saamisen suomen kielellä, tulee Kärnän mukaan laajentaa koskemaan myös kaikkia yrityksiä jotka myyvät tuotteita tai palveluita Suomessa. Vastaava laki on käytössä esimerkiksi Virossa, Ranskassa ja Quebecissä, Kärnä kertoo.
– Sopimustekstit, mainokset, tarjoukset sekä tuotekuvaukset muissakin kuin elintarvikkeissa tulee esittää jatkossa aina suomeksi.
– Asiakaspalvelussa puolestaan tulee aina ensisijaisesti palvella asiakasta suomeksi tai vaihtoehtoisesti toisella kansalliskielellämme ruotsiksi.
Kärnän mielestä ”turhan englannin” käyttöön on syytä myös puuttua viranomaistoimin.
– Esimerkiksi Mall of Triplan kaltaisten nimihirviöiden synty on estettävä ja korjattava nimet kansalliskielisiksi, hän toteaa.
Lapin kansanedustaja Kärnä asettuu seuraavissa vaaleissa ehdolle Helsingissä.