Käytätkö vilkkuvia valoja polkupyörässäsi pimeällä? – Tätä mieltä Liikenneturva on keskustelua herättävästä ilmiöstä
Tieliikennelain uudistus vuonna 2020 määräsi polkupyörän punaisen takavalon pakolliseksi pimeän ja hämärän aikaan. Viime syksynä tehtyjen Liikenneturvan seurantojen mukaan takavalo oli käytössä yli puolella pyöräilijöistä.
Liikenneturvan mukaan muutos on merkittävä, sillä vuotta aikaisemmin takavaloa käytti vain viidesosa pyöräilijöistä. Vuoden 2020 seurannassa takavalo paloi 56 prosentilla pyöräilijöistä.
Myös etuvalon käyttö yleistyi lakimuutoksen myötä. Liikenneturvan seurantojen mukaan sysyllä 2020 etuvaloa käytti 68 prosenttia pyöräilijöistä, kun vuotta aikaisemmin se paloi 57 prosentilla.
– Lakimuutos ja siitä tiedottaminen on lisännyt polkupyöräilijöiden valojen käyttöä. Valojen puuttumisesta poliisi voi määrätä 40 euron liikennevirhemaksun, mikä on voinut myös vaikuttaa valojen yleistymiseen, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa sanoo tiedotteella.
Polkupyörissä käytetään pimeällä etuvaloissa vaaleaa valoa ja takavaloissa punaista valoa.
Polkupyöriin saa myös vilkkuvia valoja, mutta Liikenneturva suosittelee yhtäjaksoisesti palavia valoja. Säädöksiä vilkkuvien valojen käytöstä ei kuitenkaan ole.
– Vilkkuvista pyöränvaloista käydään ajoittain keskustelua, sillä ne saatetaan kokea häiritseväksi. Valojen vilkkuminen liikenteessä on hyvä huomion herättäjä hälytys- tai huomiovaloissa tai ajoneuvon vilkuissa. Vilkkutoiminnan sijaan pyöräilijän kannattaa satsata kunnollisiin valoihin, Piippa sanoo tiedotteella.
Liikenneturvasta korostetaan, että pyöräilijän näkyvyyttä pimeällä edistää myös pyörän heijastimet sekä pyöräilijän heijastimien käyttö.