Kasvisruokien kysyntä kasvanut räjähdysmäisesti – kauppa uskoo pysyvään muutokseen

Vegaanibuumi muuttaa syksyn ruokalistoja ja hyllyvalikoimia
Kulutustottumukset

Nyhtökaura, mantelimaito, soijajugurtit, falafelit, kasvispihvit ja tofupaketit katoavat ruokakauppojen hyllyiltä nopeasti.

Vegaanisen ruuan myynti on kasvanut hurjaa vauhtia sekä S- että K-ryhmän kaupoissa, ja muutoksen uskotaan jäävän pysyväksi. Kasvipohjaisista tuotteista on tullut arkisia ostoksia.

– Kasvu on ollut räjähdysmäistä useissa tuoteryhmissä, sanoo K-ryhmän tiedottaja Otto Heinonen.

– Suosittuja ovat esimerkiksi ei-maitopohjaiset juomat, paputuotteet, soijatuotteet, vegaaniset jäätelöt ja kasvispiirakat.

S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo, että vegaaniruuan suosio ilmenee myös tuoreiden kasvisten myynnin kasvuna ja asiakaspalautteina.

– Kasvisten myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna 12 miljoonaa kiloa. Tänä vuonna vauhti on vain kiihtynyt. Tammi-kesäkuussa kasvua oli kahdeksan miljoonaa kiloa.

Oksa nostaa esimerkiksi kasvipohjaiset juustot, joiden myynti on noussut tänä vuonna yli 60 prosenttia S-ryhmän ruokakaupoissa.

Manteli-, kaura- ja soijajuomien kohdalla puhutaan yli 20 prosentin kasvusta.

– Vastaavanlaisia myynnin kasvuja on myös kasvipohjaisissa makkaroissa ja leikkeleissä.

Sekä Heinonen että Oksa kertovat, että kasvisruuan valikoimia on laajennettu ja laajennetaan edelleen syksyllä.

Elintarviketeollisuus pyrkii vastaamaan trendiin, ja kaupat odottavat hyllyille uutuustuotteita.

– Markkinoille on tulossa tänä syksynä useita mielenkiintoisia tuotteita, joista osassa on potentiaalia isoiksi hiteiksi, Oksa sanoo.

K-ryhmä on tuonut vastikään markkinoille muun muassa uudenlaisia soijaproteiinituotteita ja vegaanisia jäätelöitä.

Osassa K-kauppoja kokeillaan parhaillaan vegehyllyjä, joihin on koottu kasviperäisiä tuotteita.

Toistaiseksi vegaanituotteiden kategoriassa on yksi ylitse muiden: nyhtökaura.

Keväällä kauppoihin ilmestyneen proteiinipitoisen kaura-papuvalmisteen kysyntä on niin hurjaa, etteivät kaikki tuotteesta kiinnostuneet ole vieläkään päässeet kokeilemaan sitä.

S-ryhmän Oksa kuvailee nyhtökauraa huikeaksi hitiksi ja vuoden elintarvikeinnovaatioksi.

– Saamme nyhtökauraa aina lauantaiaamuksi myyntiin kaikkiin Prismoihin ja muutamiin S-marketteihin. Tuotteet myydään loppuun tavallisesti muutamissa kymmenissä minuuteissa.

K-ryhmän Heinosen mukaan nyhtökauran saama julkisuus on lisännyt muidenkin kasviproteiinituotteiden suosiota.

Heinonen selittää vegaaniruuan myynnin kasvua myös käynnissä olevalla terveysbuumilla.

Oksa puhuu pitkäaikaisesta muutoksesta, jonka taustalla ovat ihmisten pyrkimys syödä terveellisemmin. Mukana ovat ympäristönäkökulmat ja eettiset valinnat.

– Emme usko, että kyse on hetkellisestä muoti-ilmiöstä.

Vegaanibuumi vaikuttaa myös esimerkiksi lounasravintoloiden tarjontaan.

Fazer Food Servicesin gastronomiasta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Marianne Nordblom kertoo, että kasvisruuan suosio on näkynyt Amica-ravintoloissa pitempään.

– Ensin opiskelijaravintoloissa, nyt selkeästi myös henkilöstöravintoloissa. Seuraava aalto, täysin vegaaniset vaihtoehdot, on jo tulossa.

Amica-ravintoloissa on oma kasvisruokaohjelma, jonka myötä tarjolla on päivittäin yksi tai kaksi kasvisvaihtoehtoa. Myös erillisiä kasvisruokapäiviä on järjestetty, ja niitä aiotaan jatkaa osassa ravintoloita.

Erityisvaihtoehdosta tavisruuaksi

  • Kasvisruokaa syödään entistä enemmän, ja viimeksi kuluneen vuoden aikana erityiseen suosioon on noussut täysin kasviperäinen eli vegaaninen ruoka.
  • Vegaaniruuassa ei käytetä ollenkaan eläinperäisiä tuotteita, esimerkiksi lihaa, kananmunia tai maitoa.
  • Osa ihmisistä suosii vegaanista ruokavaliota terveyssyistä, osa painottaa ruuan ympäristövaikutuksia tai tuotantoeläinten kohtelua.
  • Myös epäterveellinen vegaaniruoka on noussut suosituksi ilmiöksi.

STT