Kärnä: Peruskoulu remonttiin ja lisää resursseja syrjäseuduille
Keskustan lappilainen kansanedustaja Mikko Kärnä on huolissaan itä- ja pohjoissuomalaisten poikien oppimistuloksista, jotka ovat selvitysten mukaan romahtaneet suhteessa sekä tyttöihin että koko maan nuoriin.
Kärnän mukaan suomalainen peruskoulu on jäänyt ajastaan jälkeen ja oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet myös alueellisesti.
– Professori Jouni Välijärven opetusministeriölle koostama selvitys osoittaa, että nyt on viimeinen hetki herätä, hän toteaa.
Kärnän mielestä peruskouluamme on uudistettava rohkeasti ja lisäresursseja opetukseen on osoitettava nopeasti erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomeen koulutuksellisen tasa-arvon turvaamiseksi.
– Harvaan asutuilla ja syrjäisillä seuduilla on huomioitava oppilaiden koulumatkat, jotka kuluttavat usein kohtuuttoman osuuden päivästä ja voivat heikentää oppimistuloksia, hän muistuttaa.
Peruskoulun uudistamisen yhteydessä Kärnä kehottaa pohtimaan, voitaisiinko nykyiset 13 eri katsomusainetta yhdistää kaikille yhteiseksi katsomusaineeksi.
– Uskonnonopetuksen tulee nykyäänkin olla tunnustuksetonta, joten oppilaiden karsinoiminen eri tunneille uskontokunnan mukaan ei välttämättä ole tarpeellista.
– Omasta ja muista maailman uskonnoista on tärkeää tietää laajasti jo nuorella iällä, klassisen filosofian ja elämänkatsomustiedon lisäksi, hän painottaa.
Mikko Kärnä huomauttaa, että kaikille yhteinen katsomusopetus on ollut käytössä Ruotsissa vuodesta 1969, Tanskassa vuodesta 1975 ja Norjassa vuodesta 1997.
Kansanedustajan mielestä Suomessa voitaisiin siirtyä vastaavaan pohjoismaiseen käytäntöön.