Autokannan keskimääräinen romutusikä harppasi ylöspäin – myös keski-ikä kohosi
Henkilöautokannan keskimääräinen romutusikä harppasi viime vuonna 22,0 vuoteen, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Toissa vuonna keskimääräinen romutusikä oli 21,4 vuotta. Samalla henkilöautokannan keski-ikä kohosi noin kahdella kuukaudella 12,6 vuoteen.
– Viime vuosina Suomessa on ensirekisteröity vain noin 18 uutta autoa tuhatta asukasta kohti. Vaikka autokannasta on samaan aikaan kierrätetty ennätysmäärä vanhoja autoja, kannan keski-ikä on kasvanut, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.
Hänen mukaansa nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 25 uutta autoa tuhatta asukasta kohti, jotta autokannan keski-ikä palaisi 2010-luvun keskitasolle. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 uutta autoa vuodessa.
Autokannan nopeampi uusiutuminen olisi omiaan lisäämään ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrää Suomen maanteillä.
Ladattavien hybridien osuus tammikuun ensirekisteröinneistä oli noin 21 prosenttia ja täyssähköautojen noin 13 prosenttia. Kokonaisuudessaan henkilöautojen ensirekisteröinnit supistuivat 16 prosenttia vuoden takaisesta.
Autoalan Tiedotuskeskus huomauttaa kuitenkin, että alhaiseen ensirekisteröintien määrään vaikutti viime vuonna alkanut komponenttipula ja autoteollisuuden pullonkaulat näkyivät edelleen autokaupassa.
Uusien autojen ennätyksellisen korkea tilauskanta enteilee kuitenkin parempaa loppuvuotta. Autoala odottaa, että komponenttipula alkaa hellittää.
Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä arvioi, että uusien autojen kysyntää voitaisiin nopeuttaa alentamalla auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa.
– Nollapäästöisiltä autoilta vero poistettiin lokakuun alussa, mikä onkin lisännyt täyssähköautojen kysyntää yli odotusten, Kallio huomauttaa.
Autokannan uusiutumisen nopeuttaminen alentaisi liikenteen päästöjä ja parantaisi samalla liikenneturvallisuutta.