17-vuotiaana ajokortin saaneilla jopa muita vähemmän liikennerikkomuksia – ajokorttiuudistus ei ainakaan vielä näy nuorten kolarimäärissä
Kaksi vuotta sitten muuttunut ajokorttilaki ei näytä vaikuttaneen merkittävästi nuorten kuljettajien pärjäämiseen liikenteessä, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.
Virasto esitteli uudistuksen seurantatutkimusta tiistaina yhdessä Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.
Uudistuksen voimaantulon jälkeen 17-vuotiaana ajokortin saaneista 2,3 prosenttia oli saanut ajokieltoa viime talveen mennessä. Vuotta vanhempana kortin hankkineilla osuus oli 7,1 prosenttia ja 19-vuotiaiden joukossakin 5,3 prosenttia.
Kokonaan ilman vahinkoa tai rangaistusta oli muutoksen jälkeen kortin suorittaneista kuljettajista selvinnyt Traficomin mukaan 65 prosenttia.
Hieman ennen uudistusta vastaava lukema uusilla kuljettajilla oli 58 prosenttia, mutta luvussa on ollut koko 2000-luvun ajan vaihtelua 60 prosentin molemmin puolin.
Ajokortin ikäpoikkeusluvan saantia eli kortin suorittamista 17-vuotiaana helpotettiin ajokorttiuudistuksessa, jossa tehtiin muitakin helpotuksia kortin suorittamiseen. Esimerkiksi B-ajokortin kaksivaiheisuudesta luovuttiin ja opetusluvan vaatimuksia kevennettiin.
Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki korosti tilaisuudessa, että johtopäätösten tekeminen on liian aikaista, sillä vanhassa tutkintorakenteessa uusi kuljettaja saavutti kokeneita vastaavan turvallisuustason noin kolmessa vuodessa.
– Jotta voidaan verrata tätä tilannetta nykytilanteeseen, nykyistenkin uusien kuljettajien turvallisuutta pitäisi seurata yhtä pitkän aikaa.
Lopulliset liikennetilastot valmistuvat noin vuoden viiveellä, eli tämän vuoden lukuja päästään vertailemaan aiempiin alkuvuonna 2022.
Nuorten kuljettajien osuus etenkin törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on ollut Rajamäen mukaan nousussa. Tämä nousu on kuitenkin alkanut jo ennen uudistusta.
– Sieltä näkyy, että näiden 18–20-vuotiaiden osuus on ollut pienessä nousussa suunnilleen vuodesta 2016 lähtien.
Törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista nuorten aiheuttamia oli vuonna 2015 noin 20 prosenttia, kun osuus viime vuonna kipusi yli 25 prosenttiin.