Eläinten hyvinvointi ei myy – kauppaketju iskee nyt hintaan
Suomalaisista 76 prosenttia pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä. Samaan aikaan harva on valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa eläimen hyvinvointi on todennettu.
Ostokriteereissä hinta, laatu ja kotimaisuus ajavat eläinten hyvinvoinnin ohi.
Asia selviää selviää Lidlin kyselystä, johon vastasi toukokuussa noin tuhat suomalaista kuluttajaa.
Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.
Kauppaketju Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon. Lidl kertoo laskeneensa kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hintoja 9–13 prosentilla.
Lidlin valikoimassa on tällä hetkellä kuusi ELVI-merkittyä tuotetta. Tuotteet ovat Lidlin oman Ilona-merkin kevytmaito, maustamaton jogurtti, mangojogurtti, päärynäjogurtti, banaanijogurtti sekä raejuusto.
Lidl kertoo myös maksavansa tuottajille reilua ”ELVI-lisää” jokaisesta tuotteesta. ELVI-merkki takaa, että eläinten hyvinvoinnista on huolehdittu paremmin mitä laki vaatii, ja riippumaton taho todentaa eläinten hyvinvoinnin säännöllisesti.
– Hinta on asiakkaillemme keskeinen ostokriteeri. Haluamme kannustaa asiakkaitamme ELVI-tuotteiden pariin, joten olemme laskeneet kaikkien ELVI-merkittyjen tuotteiden hintaa, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen tiedotteessa.
– Tämä on sijoituksemme tuotantoeläinten korkeampaan hyvinvointiin, sillä näemme tärkeänä tarjota näitä tuotteita asiakkaillemme ja edelleen kehittää tuotantoeläinten hyvinvointia Suomessa, hän jatkaa.
ELVI-tuotteet valmistetaan sellaisten lehmien maidosta, jotka liikkuvat, syövät ja sosialisoivat laumassa vapaasti. Lidlin ELVI-merkittyjen tuotteiden maito on peräisin Savossa sijaitsevilta tiloilta ja Osuuskunta Maitomaa valmistaa tuotteet Suonenjoella.
– Eläin ei voi hyvin, jos sen ei ole mahdollista toteuttaa olennaisia käyttäytymistarpeitaan. On erittäin hienoa, että Lidl on ottanut asiassa aktiivisen roolin ja etsii keinoja siihen, että kulutusta saadaan suunnattua eläinten kannalta parempiin tuotantotapoihin, sanoo Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEYn asiantuntijatyön päällikkö Pihla Markkola tiedotteessa.