Hyvin outoa, ex-ministeri Lintilä sanoo Puolassa valmistettavien raitiovaunujen valinnasta
Keskustan kansanedustaja, entinen elinkeinoministeri Mika Lintilä hämmästelee tilannetta, jossa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tilaamassa Puolasta uudet raitiovaunut Helsinkiin ja Vantaalle.
Valittu kalustotoimittaja Stadler on sveitsiläinen raideliikennekaluston valmistaja, mutta raitiovaunut valmistetaan Puolan Siedlcessä.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan arvoltaan jopa 270 miljoonan euron kilpailutus on toteutettu niin, että maailmasta on löytynyt lopulta vain yksi vaunut Puolassa valmistava yhtiö, jonka tarjous on Kaupunkiliikenteen mielestä täyttänyt kaikki noin 1600 vaatimusta, Lintilä hämmästelee tiedotteessa.
– On hyvin outoa, että Kajaanin Otanmäessä valmistettavat vaunut eivät nyt täyttäisi vaatimuksia, kun siellä valmistetuista ratikoista on jo aiemmin ollut erinomaisia kokemuksia niin Tampereella kuin Helsingissäkin, hän sanoo.
Kun uutta raitiovaunutyyppiä etsittiin, sen vaatimuksena oli, että se sopii Helsingin vaativiin olosuhteisiin ja on uusille, rakennetuille raitiolinjastoille sopiva.
Lintilä katsoo, että kahden edellisen hallituskauden aikana Suomessa tehtiin aktiivista elinkeinopolitiikkaa, jonka myötä myös vaunutuotannon työpaikat saatiin pidettyä kotimaassa. Työllisyys nousi Suomessa muutoinkin ennätysmäiseksi, hän toteaa.
– Nyt teknisiin seikkoihin vedoten ei hankinnassa suoritettu edes hintavertailua, mikä tuntuu täysin käsittämättömältä.
Lintilä pitää erityisen surullisena sitä viestiä, joka tällaisesta hankinnasta ja menettelytavasta seuraa.
– Maan hallitus on huolissaan siitä, etteivät suomalaiset kuluta tarpeeksi. Samanaikaisesti mittava julkinen hankinta kohdistuu Suomen ulkopuolelle. Tässä on vakava ristiriita.
Lintilä muistuttaa, että kahden edellisen hallituskauden aikana sekä jo pääministeri Matti Vanhasen hallituskaudella tehtiin aktiivisesti töitä, jolla turvattiin Otanmäen tehtaan toiminta ja työpaikat. Näiden ansiosta Suomi on ainoa vaununvalmistaja koko Pohjois-Euroopassa, Lintilä sanoo.
Myönteiset taloudelliset vaikutukset ovat alihankinta huomioiden mittavat.
– Vaikea nähdä, miten Suomen talous tulee kuntoon, jos suomalaista osaamista ja tuotantoa ajetaan julkisilla päätöksillä alas.