Kajaanilainen hävisi tarjouskilpailun sveitsiläiselle – Tällaisia ovat uudet raitiovaunut
Helsingin ja Vantaan uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu sveitsiläinen Stadler, kertoo Kaupunkiliikenne.
Stadler päihitti tarjouskilpailussa Skoda Transtechin, joka rakentaa raitiovaunuja Kajaanissa. Skoda Transtech on toimittanut muun muassa Raide-Jokerilla käytettävät Artic-raitiovaunut.
Kilpailun ratkaisi Stadlerin eduksi se, että sen tarjous oli kahdesta ainoa, joka täytti tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjousneuvotteluihin valittiin kolme tarjoajaa, joista Stadler ja Skoda Transtech jättivät lopullisen tarjouksen.
– Olemme vakuuttuneita siitä, että nyt valittu vaunutyyppi on Helsingin vaativiin olosuhteisiin paras mahdollinen, totesi Kaupunkiliikenteen hallituksen puheenjohtaja Eetu Kinnunen tiedotteessa.
Tarjouspyyntöön sisältyi kaikkiaan noin 1 600 vaatimusta uusien raitiovaunujen ominaisuuksista ja suorituskyvystä. Joukossa oli niin teknistaloudellisia kuin ympäristövaikutuksiin ja matkustuskokemukseen liittyviä vaatimuksia.
Valittu vaunutyyppi on Kaupunkiliikenteen mukaan elinkaarikustannuksiltaan edullinen ja edustaa testattua teknologiaa. Yhtiön mukaan hankinnan vaatimukset takaavat sen, että vaunu on Helsingin vaativiin olosuhteisiin ja uusille raitiolinjastoille sopiva.

Stadlerin raitiovaunut rakennetaan Puolan Siedlcessa. Hankintaan sisältyy yli 60 uutta raitiovaunua sekä optio hankkia vielä 120 raitiovaunua lisää. Lisäksi pakettiin kuuluu raitiovaunujen elinkaaren tuki 30 vuodeksi.
Raitiovaunuja tarvitaan lähivuosina lisää uusille raitiolinjoille, kuten Länsiratikoille ja Vantaan ratikalle. Hankinta mahdollistaa koko pääkaupunkiseudun pikaraitioliikenteen kasvun, Kaupunkiliikenne toteaa.
Uusia raitiovaunuja tarvitaan myös korvaamaan lähes 50 vuotta vanhoja nivelraitiovaunuja. Hankinnalla lisätään kantakaupungin raitiovaunuliikenteen luotettavuutta, liikennöitävyyttä ja turvallisuutta, kertoo Kaupunkiliikenne.
Kaupunkiliikenteen hankintapäätöksestä on mahdollista valittaa. Lopullinen hankintasopimus kalustotoimittajan kanssa voidaan solmia aikaisintaan 14 vuorokauden odotusajan jälkeen.
Sveitsiläisyhtiö on aiemmin toimittanut Suomeen Flirt-junia ja DR19-vetureita. Vuonna 1942 perustettu Stadler valmistaa junia, metroja ja raitiovaunuja seitsemässä maassa.