Vapaa-ajan ja kodintekniikan tuotteet kirittivät Tokmannin myynnin kasvua
Halpakauppaketju Tokmanni kasvatti myyntiään ja petrasi tulostaan vuoden kolmannella neljänneksellä. Vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 26,1 miljoonaan euroon eli noin kahdella miljoonalla vuoden takaisesta.
Liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia ja oli 280,1 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen mukaan myynnin kasvu oli selvästi parasta vapaa-ajan ja kodintekniikan, pukeutumisen ja puutarhan tuoteryhmissä.
Tokmanni on kuulunut korona-ajan voittajiin, kun kuluttajat ovat viettäneet aiempaa enemmän aikaa kotona ja ostaneet esimerkiksi piha- ja puutarhakalusteita ja kodin sisustustuotteita.
Koronapandemia iski viime vuonna voimakkaasti vaatemyyntiin, mutta nyt Tokmanni listaa pukeutumisen hyvin myyneiden tuoteryhmien joukkoon.
Rautiaisen mukaan tilanne maailmanmarkkinoilla on tällä hetkellä poikkeuksellinen ja joidenkin tuotteiden saatavuus on heikentynyt. Tokmanni sanoo kuitenkin pystyneensä varmistamaan tuotteiden hyvän riittävyyden myymälöissään muun muassa tulevaa joulukauppaa silmällä pitäen.
Vuoden viimeinen neljännes on Tokmannille kausiluonteisesti tärkeä, sillä yhtiön liikevaihto ja kannattavuus ovat loppuvuonna yleensä korkeimmillaan joulumyynnin ansiosta.
Osavuosikatsauksessa Rautiainen kertoi myös, että rahtikustannukset ovat nousseet merkittävästi.
– Tokmannin rahtikustannukset ovat kuitenkin nousseet markkinahintoja vähemmän, ja rahtikapasiteettia on ollut saatavilla.
Syyskuun lopussa Tokmannilla oli 195 myymälää eri puolilla Suomea. Määrä on kasvanut viidellä myymälällä vuoden takaisesta.
Tokmanni pyrkii kasvamaan yli 220 myymälän ketjuksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä. Se tarkoittaa noin kuuden uuden myymälän perustamista vuosittain.