Selvitys tarjoaa isoja mullistuksia liikenteeseen – autovero poistuu, seurantaa ei tarvita
Liikenneverkon rahoittamiseksi kerättäisiin liikenneministeriön selvityksen mukaan tien käyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta.
Maksut voisivat olla kuukausi- tai vuosimaksuja.
Palveluoperaattorit voisivat myös tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Silloin käyttäjän tulisi hyväksyä ajoneuvon paikantaminen, jotta tiedetään, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön, kunnan vai yksityisen omistajan tiellä.
Paljon keskustelua herättänyt liikenneverkkoselvitys julkaistiin tänään.
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtion erityistehtäväyhtiö hallinnoimaan valtion tieverkkoa.
Yhtiö rahoittaisi toimintansa omalla tulorahoituksella eli liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla sekä maltillisella lainanotolla.
Ministeriö sanoo tarkoituksen olevan, että liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja alennettaisiin.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan asialla on myös alueellisesti merkittäviä vaikutuksia.
– Aikaan perustuva kiinteä maksu kohtelee samalla tavalla, Berner sanoi.
Selvitys tarjoilee isoja mullistuksia liikenteeseen.
– Polttoaineveron lasku, ajoneuvoveron lasku ja autoveron poisto ovat työkaluja, jotka tuottavat hyötyä ja uudistumista käytännössä koko maahan, Berner sanoi tiedotustilaisuudessa.
Hänen mukaansa päästövähennystavoitteisiin pääseminen vaatii autokannan merkittävää uudistumista.
Selvityksen perusteella ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön ensi vuoden alusta.
Omistajuus jakautuisi niin, että valtiolla olisi 65 ja maakunnilla 35 prosenttia. Tehtävinä olisivat valtion tieverkon kunnossapito, korjaukset ja kehittäminen.
Rata- ja vesiväyläverkon osalta jatkettaisiin erillisselvitystä tavoitteena niiden siirtäminen yhtiölle vuoden 2019 alusta. Yhtiön pysyminen valtion omistuksessa turvattaisiin lailla siten, että yhtiön osakkeita saa luovuttaa muille vain eduskunnan suostumuksella.
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan perussuomalaiset ovat sitoutuneet vain selvityksen tekemiseen. Hallitus ei ole asiasta mitään sopinut tai päättänyt.
– Mahdolliset jatkotoimenpiteet ovat täysin auki, Niinistö sanoi STT:lle.
Hänen mukaansa perussuomalaiset eivät kannata liikenneverkkoyhtiöittämistä tässä muodossa.
Niinistön mukaan liikenneverkon korjausvelka on syytä kuroa umpeen, mutta se voidaan tehdä myös toisella tavalla.
– Kun esimerkiksi puolustuspolitiikkaa hoidetaan hyvin parlamentaarisen valmistelun pohjalta, niin miksei liikenneverkon investointejakin voitaisi parlamentaarisen valmistelun perusteella sopia yli hallituskausien puolueiden kesken, Niinistö sanoi.