S-ryhmän lihapäätös tyrmistyttää – "Eikö sinne kaupan hyllyille mahtuisi molemmat?"
Keskustalaiset kansanedustajat ovat tyrmistyneitä S-ryhmän päätöksestä vaihtaa suomalaisen Atrian porsaan ulkofileepalat Coop-merkin tanskalaisiin possunfileisiin.
Maaseudun Tulevaisuus uutisoi S-ryhmän linjauksesta maanantaina.
Kansanedustaja Markku Siponen (kesk.) kertoo tiedotteessaan, että tieto on suomalaiselle ruuantuottajalle suuri pettymys.
– Eikö sinne kaupan hyllyille mahtuisi molemmat vaihtoehdot, että kuluttaja saisi päättää, Siponen kysyy.
Hän muistuttaa, että hallitus on lupaillut asettavansa tuontiruoalle samanlaiset kriteerit kuin kotimaiselle ruoantuotannolle. Esimerkiksi Suomessa eläinsuojelulaki kieltää sikojen saparoiden poistamisen toisin kuin Tanskassa ja muissa EU-maissa.
– Toimenpiteitä kaivataan nyt kipeästi, että tämä kehityssuunta saadaan pysäytettyä, keskustaedustaja painottaa.
Kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) sanoo puolestaan Facebookissa, ettei halpuutuksesta puhuta turhaan.
Hän moittii S-ryhmää siitä, että se korvaa tuotteet ulkomaisella, jos tuottajahinnat Suomessa eivät pysy riittävän alhaalla.
– Ostetaan suomalaista ja vältetään ”private labeleita”. Sillä tavalla tässä maassa jatkossakin omavaraista ruuantuotantoa, Savola kehottaa.
Kansanedustaja Vesa Kallio (kesk.) moittii tiedotteessaan S-ryhmää suomalaisen elintarvikeketjun murentamisesta.
Hän kummastelee myös sitä, että osa Coop-tuotemerkin tuotteista on nykyään suomalaisissa kaupoissa englanniksi. Iltalehti kertoi lauantaina, että esimerkiksi Coop-tuotemerkin peruna ja keittojuurekset ovat nykyään soup vegetables and potatoes.
– Kauppa perustelee vieraskielisiä nimiä pakkausten ”harmonisoinnilla”, jotta samaa tuotetta on helppo myydä useassa eri maassa. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että Coop-tuotemerkillä myytävien tuotteiden toimittajat on kilpailutettu henkihieveriin ja kauppa polkee omat kustannuksensa niin alas kuin mahdollista, Kallio sanoo tiedotteessaan.
Kallion mukaan S-ryhmän päätöksissä on kyse isommista asioista, muun muassa suomalaisen ruuan huoltovarmuudesta.
Kallion mielestä keskustelu suomalaisen ruuan huoltovarmuudesta on laimentunut, sillä kauppa ei halua keskustelun aiheesta jatkuvan.
Kaupalle on hänen mukaansa tärkeämpää tehdä tulosta kuin turvata suomalaisen ruuan saatavuus pidemmällä aikavälillä.
Vieraskielisillä tuotemerkeillä puolestaan hämärretään tuotteiden alkuperää ja kaupan omilla tuotemerkeillä siirretään kustannukset teollisuudelle ja voitot kaupalle.
– Molempia uutisia yhdistää yksi tekijä. Kaikki tämä tehdään S-ryhmän taholta vain sen takia, että kauppa tekee siten maksimaalisen voittomarginaalin. Maatalouden tuottaman raaka-aineen alkuperällä ei tässä arvoketjussa ole mitään merkitystä. Raha ratkaisee, Kallio sanoo.