Saitko kaksi samanlaista tai muuten vaan epäsopivan lahjan – Kun suomalainen myy saamansa joululahjan, se tehdään antajalta salassa
Vastikään saadut joululahjat myydään Suomessa pääosin salassa.
Kyselytutkimuksen mukaan peräti 85 prosenttia suomalaisista ei kerro lahjan antajalle, jos kauppaa saamansa lahjan joulun jälkeen eteenpäin.
Salailu johtuu pitkälti käytöskoodista ja toisen ajatteluun liittyvistä uskomuksista.
40 prosenttia suomalaisista ei ole edes yrittänyt myydä saamiaan joululahjoja joulun jälkeen, koska kokee kauppaamisen tökeröksi.
Yli joka neljäs tuntisi itsensä syylliseksi, jos myisi vastikään saamansa joululahjan. Joka viidettä hävettäisi.
Kyselyn toteuttaneen Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki kertoo, että ajatusmalli on varmasti kaikille tuttu.
– Eihän toisen vaivalla ja sydämellä hankkimaa lahjaa kukaan halua myydä. Mutta iso osa lahjoista ei vaivannäöstä huolimatta ihan osu. Osa ei mahdu päälle, osa ei istu sisustukseen, osa ei muuten vain miellytä. Sellaiset jäävät herkästi pyörimään nurkkiin ja päätyvät lopulta roskiin. Peräti 35 prosenttia suomalaisista lykkää ei-toivotut joululahjat vain varastoon, Huhtamäki toteaa.
Kun tavara päätyy liki käyttämättömänä varastoon tai jätteeksi, se tarkoittaa, että sen valmistamiseen kulutettuja luonnonvaroja ja rahtaamisesta syntyneitä päästöjä ei lopulta hyödynnetäkään lainkaan.
Siksi on ongelmallista, että melkein puolet suomalaisista ei halua yrittääkään myydä turhiksi osoittautuviakaan lahjoja eteenpäin jollekulle, jolle kyse voisi olla aarteesta.
Huhtamäen mukaan kyse ei ole siitä, että joululahjojen antaminen tulisi lopettaa.
Kyse on enemmän siitä, että pieni muutos tekisi kokonaisuudesta kestävämmän.
– Ei tietenkään, ei se ole realistista, eikä mukavaa. Joulu on antamisen ja ilon juhla. Jos lahjaksi saatu paita ei sovi tai kirja on jo luettu, sen voisi kaupata eteenpäin ja niin tavaran tuottaminen tulisi hyödynnettyä. Jokainen tavara kun on jollekulle mieluisa, Huhtamäki sanoo.
Rahasta joululahjojen myyminen ei ole kiinni.
Vain seitsemän prosenttia sanoo, että tuoreen joululahjan myymisessä tekisivät tienestit iloisiksi ja vain 5 prosenttia on myynyt joululahjoja eteenpäin rahan vuoksi.
– Isolle joukolle moraalinen ongelma liittyy nimenomaisesti toiselta saadulla lahjalla rahan tienaamiseen. Kestävän ajattelun kannalta tavalla ei ole niin merkitystä. Tärkeintä, että tavara päätyy hyvään kotiin, Timo iHuhtamäki toteaa.
Vähittäiskaupat tarjoavat mahdollisuutta vaihtaa tuote tarvittaessa ostamisen jälkeen kuittia vastaan toiseen tuotteeseen.
Ajatuksena on vähentää asiakkaan haittaa, jos lahjaksi menevä esine ei miellytäkään sen uutta omistajaa.