Pyöräilijät ovat pinteessä tienpientareilla – ohitustilanteisiin kaivataan malttia

Liikenne

Autoilijat kiertävät omien sanojensa mukaan pyöräilijät kaukaa maanteillä, mutta pyöräilijät kokevat tilanteen toisin, selviää Liikenneturvan kyselystä.

Suurin osa kyselyyn vastanneista autoilevista kertoi ohittavansa pyöräilijän riittävällä sivusuuntaisella turvavälillä. Näkemys sopivasta turvavälistä on usein erilainen riippuen siitä, katsooko tilannetta mankelin satulasta vai kaaran penkiltä.

Yhdeksän kymmenestä autoilevasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin pyöräilijää ohittaessaan vähintäänkin usein. Kun Liikenneturva kysyi vuonna 2019 pyöräilijöiltä ohittamistilanteista, kokemus oli hyvin erilainen. Kaksi kolmesta koki, että autoilijat ohittavat usein pientareella tai ajoradan reunassa pyöräilevän liian läheltä. Ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista.

– Arvio riittävästä turvavälistä sivusuunnassa voi olla eriävä pyörän satulasta katsottuna kuin auton ratista arvioituna. Riittävään turvaväliin vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä ohitukseen viereistä kaistaa, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Autoilijan tehtävä on ennakoida kaksipyöräistä liikennettä.

– Kun huomaa edessä kulkevan pyöräilijän, nostetaan jalka kaasulta tai kytketään vakionopeudensäädin pois. Näin ohitustilannetta voi ennakoida paremmin, eikä vastaantulijan takia joudu tekemään kovasta vauhdista äkkijarrutusta pyöräilijän perään, Piippa evästää.

Pyörää ohittaessa on tärkeää muistaa turvaväli ennen ja jälkeen ohituksen sekä sivusuunnassa. Jo pelkk­­­­ä ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään.