Liikenneverkkoyhtiö toimisi "kuin Finavia"
Uusi liikenneverkkoyhtiö ei toisi mitään hokkuspokkusrahaa teiden korjausvelan paikkaamiseen. Velka on velkaa joka tapauksessa, mutta halutun lisärahoituksen kannalta olennaista liikenne- ja viestintäministeriön mallissa olisi, katsottaisiinko uusi yhtiö osaksi julkista taloutta.
Liikenne ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristola listaa kolmea asiaa, joista uusia pelimerkkejä tienpitoon tulisi. Yhtiö olisi nykymallia tehokkaampi toimija, hankkeet olisi mahdollista jaksottaa nykyistä paremmin, ja yhtiö voisi ottaa myös velkaa hankkeiden rahoitukseen.
LVM:n mukaan esitetty malli olisi budjettineutraali, mutta samaan aikaan julkinen talous velkaantuu kuitenkin vauhdilla ja EU:n talouskurisäännöt hiostavat.
Ristolan mukaan lähtökohtana on, että liikenneverkkoyhtiö ei tulisi osaksi julkista taloutta, eikä sen ottamia velkoja laskettaisi julkisen talouden velkoihin. Ministeriön lähtökohta on kiinnostava, koska uudelle yhtiölle on kaavailtu myös tiivistä poliittista ohjausta, jolloin se voitaisiin katsoa myös osaksi julkista taloutta.
– Tilastokeskus lopulta EU-määreiden mukaan määrittää, mikä lasketaan julkiseen talouteen. Meidän mielestä yhtiön täytyy toimia markkinaehtoisesti samaan tapaan kuin Finavia, jolloin sitä ei laskettaisi osaksi julkista taloutta, Ristola sanoo.
Ristolan mukaan valmistelussa on haettu tasapainoa, jossa huomioiduksi tulisivat riittävästi demokraattiset näkemykset. Mutta toisaalta uuden yhtiön johdon on oltava riittävän riippumaton, jotta voidaan katsoa, ettei yhtiö ole osa julkista taloutta.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi torstaina, että kaikki on samaa julkista velkaa tai julkisia maksuja ja veroja. Se on asia mistä Orpon mukaan ensisijaisesti pitää huolehtia.
– Mitä tulee EU:n kasvu- ja vakauskriteereihin, niin en näe mitään keinoa, miten se tällä siirtyisi ulkopuolelle, koska (liikenneverkkoyhtiö) olisi julkisen sektorin omistama yhtiö ja toimijat ja päätöksentekijät olisivat julkisia. Vaikea nähdä, että se niin yksityiseksi muuttuisi, että sitä ei katsottaisi mukaan julkiseen velkaan, Orpo sanoi,
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mukaan eduskunnan pitää pystyä ohjaamaan yhtiötä riittävällä tavalla.
– Kyllä se täytyy keskustan mielestä olla riittävällä tavalla kansanvaltaisen päätöksenteon piirissä, eli eduskunnan pitää pystyä ohjaamaan yhtiötä riittävällä tavalla. Jos näin ei ole, niin meillä on vaikeuksia kyllä tätä mallia hyväksyä, Kaikkonen sanoi.
Kokoomus ja perussuomalaiset ovat suhtautuneet nihkeästi LVM:n selvitykseen. Kaikkosen mukaan on vaikea ennakoida, kuinka paljon keskustan eduskuntaryhmässä on kannatusta LVM:n mallille.
– Osa tuntuu suhtautuvan myönteisemmin ja osa kielteisemmin, se on se näppituntuma. Tämä täytyy huolella katsoa porukalla läpi lähiviikkojen aikana, Kaikkonen sanoi.
Hän sanoi, että nyt halutaan kuulla autoilijoiden ja eri asiantuntijoiden mielipiteitä mallista. Kaikkosen mukaan tilanne varmaan hidastaa autokauppaa tällä hetkellä.
– Periaatepäätös tähän suhtautumisesta olisi hyvä tehdä maan hallituksessa, jos mahdollista jo ennen kehysriihtä, mutta se on sitten hallituksen asia arvioida tätä, Kaikkonen sanoi.