Lukijalta: Asiakasmaksujen korotukset heikentävät palveluihin hakeutumista
Päijät-Hämeen hyvinvointialuevaltuusto hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion 9. joulukuuta 2024, asetti etusijalle alueen väestön palveluiden saatavuuden talouden sopeutusten sijaan.
Pysyvän henkilöstön rekrytointi ja henkilöstön työolosuhteiden kehittäminen, ”Suomen parhaaksi hyvinvointialan ja turvallisuuden työpaikaksi”, ovat keskeisiä alueen tavoitteita. Kansalaisten palvelut toteutuvat osaavalla ja motivoituneella henkilökunnalla.
Keskustan ryhmäpuheenvuorossa Martti Talja toi esille huolensa perustuslain määräysten toteutumisesta: ”Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu (Perustuslaki 19§).”
Keskusta tuki asiakasmaksujen korotusta ainoastaan siksi, koska muuten olisi jouduttu leikkaamaan kansalaisten palveluja 6 miljoonan euron edestä. Palveluiden saatavuudessa on jo nytkin toiminnoittain vaikeuksia.
Pääministeri Orpon hallitus poisti asiakkaiden käyntimaksujen maksimikorotusta vastaavan rahoituksen kaikilta hyvinvointialueilta, yhteensä 150 miljoonaa euroa. Asiakasmaksujen korotuksesta saamansa säästöt hallitus siirtää yksityisen sektorin kilpailevan toiminnan tukemiseen. Hyvinvointialueiden rahoitusta on leikattu 2 miljardilla eurolla.
Asiakasmaksujen korotus ei ole keskustan mielestä järkevää politiikkaa. Se siirtää valtion rahahuolia tavallisten suomalaisten pienituloisten taskuihin, jolloin hoitoon hakeutuminen helposti vaikeutuu ja vaivat pahenevat.
Keskustan Päijät-Hämeen piiri
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/